W piątkowym głosowaniu Sejm przyjął sprawozdanie ministra sportu Adama Giersza z realizacji przedsięwzięć Euro 2012 oraz z wykonanych działań dotyczących realizacji przygotowań Polski do mistrzostw Europy w piłce nożnej.

Wniosek o odrzucenie sprawozdania podczas czwartkowej debaty złożył klub PiS. Za tym wnioskiem głosowało 149 posłów, 238 było przeciw, a 39 wstrzymało się od głosu.

Giersz mówił w czwartek w Sejmie, że przygotowania do Euro 2012 są już na zupełnie innym etapie, ale omawiany w dokumencie okres był w wielu aspektach kluczowy dla powodzenia całego projektu. Właściciel turnieju - UEFA (Europejska Unia Federacji Piłkarskich) już w maju 2009 potwierdził pozytywne opinie o polskich przygotowaniach, wydając ostateczną decyzję o lokalizacji meczów w czterech miastach Gdańsku, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.

Po tej decyzji UEFA zmienił się oczywiście system priorytetów - zauważył Giersz - bowiem inwestycje planowane w Krakowie i Chorzowie przestały mieć kluczowe znaczenie w przygotowaniach. Na tej postawie dokonano gradacji ważności wszystkich inwestycji, uznając 45 z nich za kluczowe, a 37 za ważne. W gronie kluczowych projektów znalazły się oczywiście stadiony, połączenia drogowe i kolejowe pomiędzy miastami-gospodarzami, a także modernizacja i rozbudowa lotnisk.

Także w 2009 roku znowelizowana została ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych, której zapisy znacząco wpłyną na stan bezpieczeństwa podczas Euro 2012. "Zerwaliśmy z anonimowością tłumu, wprowadziliśmy obowiązek identyfikacji kibiców, wprowadziliśmy tak zwany zakaz stadionowy i klubowy" - wyliczał minister sportu.

Przyznał też, że do rozpoczęcia mistrzostw nie uda się zakończyć wszystkich planowanych budów autostrad i dróg ekspresowych, a także połączeń kolejowych. "Główny szkielet transportowy - krzyż autostradowy łączący zachodnią granicę Polski i Gdańsk z Warszawą będzie gotowy na mistrzostwa" - zapewnił.

Posłowie PiS i SLD przypomnieli, że wbrew optymistycznemu tonowi sprawozdania szereg zastrzeżeń co do realizacji przygotowań zgłosiła NIK w raporcie pokontrolnym z lipca 2010 roku. NIK zwróciła wówczas uwagę między innymi na opóźnienia w realizacji inwestycji drogowych, a także zarzuciła niegospodarność i nie wywiązywanie się z zadań powołanej przez Ministra Sportu spółce celowej PL.2012.