Cztery polskie miasta, które będą gospodarzami piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku, prezentują od środy swoją ofertę na międzynarodowych targach turystycznych ITB w Berlinie. Na razie kibice mogą liczyć głównie na informacje ogólne.

Polska jest krajem partnerskim tegorocznych targów ITB, gdzie prezentuje się m.in. w roli organizatora - wspólnie z Ukrainą - przyszłorocznych mistrzostw Europy. Jak szacuje minister sportu i turystyki Adam Giersz, na trzy tygodnie turnieju przyjedzie do Polski dodatkowo ponad milion turystów z zagranicy.

Warszawa, Poznań, Gdańsk i Wrocław mają osobne stoiska w polskiej hali na ITB. Przedstawiciele miast udzielają zainteresowanym informacji na temat przygotowań do Euro 2012, w tym planowanych stref kibica, bazy noclegowej i atrakcji turystycznej. Na dokładniejsze informacje związane z planowaniem pobytu w Polsce podczas mistrzostw kibice piłki nożnej muszą jednak jeszcze poczekać parę miesięcy.

"Czekamy z kampanią informacyjną do grudniowego losowania, kiedy dowiemy się, kto będzie grał w jakim mieście. Wówczas będziemy mogli skierować nasza ofertę do turystów z tych państw, których reprezentacje będziemy gościć" - powiedział PAP Michał Brandt z Urzędu Miasta w Gdańsku.

Szacuje on, że do Gdańska na trzy tygodnie mistrzostw przybędzie ok. 200 tysięcy turystów; liczba ta może być większa, jeśli okaże się, że w Gdańsku grać będzie reprezentacja Holandii - twierdzi Brandt.

Warszawa wydała już folder w języku niemieckim, zawierający informacje o imprezach planowanych na budowanym stadionie narodowym, daty meczów podczas Euro, a także atrakcji turystycznych stolicy, oferty gastronomicznej i bazy noclegowej.

Według Filipa Kwiatkowskiego ze Stołecznego Biura Turystyki kibice i turyści, którzy przyjadą do Warszawy, znajdą potrzebne informacje zarówno w internecie, jak i w specjalnych punktach informacyjnych. Na gości czekać ma 50 tysięcy miejsc noclegowych, z czego 35 tysięcy w hotelach. Kibicom udostępnione zostaną także akademiki w centrum miasta.

Także Poznań i Wrocław przygotowują szczegółowe oferty dla planujących przyjazd na Euro, takie jak portale internetowe, przewodniki czy pakiety turystyczne. Przedstawiciele miast-gospodarzy rozgrywek zapewniają, że od pierwszego dnia ITB zainteresowanie gości odwiedzających ich stoiska jest bardzo duże.

Przyszłoroczne piłkarskie mistrzostwa Europy sa jednym z centralnych motywów kampanii promocyjnej Polski na targach ITB, przebiegającej pod hasłem "Move Your Imagination". Na wtorkowej gali otwarcia berlińskich targów pojawiły się maskotki turnieju: Slavek i Slavko.

Wbrew oczekiwaniom publiczności, na uroczystość nie przybył jednak piłkarz Lukas Podolski, zapowiadany wcześniej przez Polską Organizację Turystyczną jako "postać łącząca polski i niemiecki świat futbolu".

Jak wyjaśnił dyrektor berlińskiego ośrodka POT Jan Wawrzyniak, Podolski zgodził się już kilka miesięcy temu wziąć udział w uroczystości otwarcia ITB, jednak pod warunkiem, że w tym dniu nie będzie odbywać się trening jego klubu FC Koeln. Trening jednak zaplanowano i Podolski nie mógł przybyć do Berlina.

Na tegorocznych ITB prezentuje się w sumie około 70 wystawców z Polski, w tym 16 województw. Gościem honorowym otwarcia targów był były prezydent Lech Wałęsa, który w środę rano uczestniczył również w otwarciu polskiej hali targowej.