Andrzej Massel został wiceministrem infrastruktury, odpowiedzialnym w resorcie za kolej - poinformował w środę PAP rzecznik resortu infrastruktury Mikołaj Karpiński. Massel zastąpił na tym stanowisku odwołanego we wtorek Juliusza Engelhardta.

Karpiński podał, że premier Donald Tusk powołał w środę nowego wiceministra, ale obowiązki Massel obejmie 28 grudnia.

Tusk, informując we wtorek o odwołaniu Engelhardta zapowiedział, że nowym wiceministrem odpowiedzialnym za kolej powinien zostać fachowiec "z zewnątrz". Szef rządu nie ukrywał, że jednym zadań nowego wiceministra ma być szybka rekomendacja zmian personalnych w spółkach kolejowych.

Engelhardt został odwołany ze stanowiska w związku z bałaganem, jaki zapanował na polskiej kolei po wprowadzeniu nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów, który obowiązuje od 12 grudnia. Pasażerowie skarżyli się na brak informacji, na dworcach brakowało rozkładów albo zawierały one błędy. Ponadto atak zimy powodował liczne usterki taboru i infrastruktury kolejowej - skutkowało to nawet kilkugodzinnymi opóźnieniami pociągów.

Nowy wiceminister kolekcjonuje archiwalne rozkłady jazdy i stare pocztówki i fotografie o tematyce kolejowej

Andrzej Massel urodził się w 1965 r. Jest absolwentem Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej. Na tej samej uczelni w 1997 r. obronił rozprawę doktorską.

Od początku lat 90-tych Massel pracuje w Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa, przemianowanym później na Instytut Kolejnictwa. Od 2005 r. jest zastępcą dyrektora ds. studiów i projektów badawczych. W latach 2000-2001 był pełnomocnikiem marszałka województwa pomorskiego ds. transportu kolejowego. W latach 2001-2002 zasiadał w Radzie Nadzorczej PKP SKM w Trójmieście.

Nowy wiceminister należy do zarządu Krajowej Sekcji Kolejowej Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP oraz Komitetu Rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

Jest współautorem licznych prac dotyczących inwestycji transportowych, w tym studiów wykonalności modernizacji linii E-65 Warszawa - Działdowo - Gdynia i budowy jednego z odcinków pierwszej linii warszawskiego metra. Kierował realizacją wstępnego studium wykonalności budowy polskiej linii dużych prędkości, tzw. linii Y. Był współautorem zaakceptowanej przez rząd strategii rozwoju branży kolejowej do 2030 roku tzw. Master Planu dla transportu kolejowego.

Kolekcjonuje archiwalne rozkłady jazdy i stare pocztówki i fotografie o tematyce kolejowej.