Wcale nie tak łatwo dobrać optymalny fotelik: musi być bezpieczny, wygodny, dopasowany do dziecka i dać się łatwo zamontować w samochodzie. Te różne wymagania czasem trudno pogodzić.

Nie warto odkładać kupna fotelika dla dziecka na ostatnią chwilę lub liczyć wyłącznie na prezenty od znajomych. Z doborem i właściwym montażem fotelika wiąże się bowiem sporo problemów, z których na ogół nie zdajemy sobie sprawy, dopóki po raz pierwszy nie przymierzymy fotelika do naszego auta. Nie każdy pasuje do każdego samochodu, a im auto mniejsze, tym potencjalne kłopoty większe.

W przypadku fotelików-kołysek przeznaczonych dla najmniejszych dzieci przynajmniej na początku nie trzeba przejmować się wzrostem i masą malucha. Wszystkie małe dzieci są... małe. Niespodzianka czeka nas przy pierwszej próbie umieszczenia fotelika w aucie. Prowadzenie pasów nie jest wcale oczywiste i jeśli wydaje się nam, że bez uważnej instrukcji obsługi zdołamy fotelik dobrze przypiąć, rozczarowanie niemal murowane! Gdy już z grubsza zrozumiemy zasadę montażu kołyski, możemy stanąć przed faktem zbyt krótkich pasów bezpieczeństwa (ten problem nie występuje w przypadku fotelików dla większych dzieci). Dopinanie na siłę i obracanie fotelika w trakcie montażu to nie najlepszy pomysł – spróbujcie to powtórzyć z maluchem w środku!

Rada: pojedźcie do sklepu autem, w którym będziecie wozić fotelik najczęściej. Zdejmując z półki kolejne modele i testując ich montaż, znajdziecie na pewno taki, który da się założyć łatwo i bez zbędnej ekwilibrystyki. Zamontowanie większych fotelików nie powinno już sprawiać najmniejszych problemów, jednak często pojawia się kłopot z włożeniem do niego „zawartości”, czyli malucha. O ile kołyskę wkładamy często do auta wraz z dzieckiem, o tyle większe foteliki najpierw mocujemy w aucie, a potem wkładamy do nich dziecko. I tu może pojawić się problem, szczególnie w przypadku fotelików o rozbudowanych bokach chroniących w razie kolizji. W samochodach z małym wnętrzem albo małym otworem drzwiowym przestrzeń pomiędzy krawędzią dachu a wystającymi krawędziami fotelika jest po prostu zbyt mała. Taki kłopot pojawia się już w przypadku fotelików grupy 9-25 kg. Rada: przetestujcie fotelik wraz z samochodem i jego potencjalnym małym pasażerem!

Testowanie fotelików jest tym ważniejsze, że starsze dzieci bardzo różnią się pomiędzy sobą wzrostem i budową ciała. Przynależność fotelika do grupy wagowo-wiekowej jest pewną wskazówką, ale niestety, wiele z nich produkowanych w Azji ma taką konstrukcję, że wyrośnięte europejskie dzieci mogą okazać się np. za wysokie. Górna krawędź zagłówka fotelika nie może kończyć się na wysokości szyi dziecka! Grozi to nieszczęściem nawet w przypadku pozornie niegroźnej kolizji!

Załóżmy, że już mamy właściwy fotelik, który jest świetnie dobrany do auta oraz do wzrostu i masy dziecka. Teraz trzeba jeszcze właściwie go użyć. Pamiętajmy: dziecko ma podróżować w foteliku zawsze, także na krótkich trasach! Chodzi, po pierwsze, o przyzwyczajenie dziecka, że tu nie ma żadnego pola do dyskusji, a po drugie, wypadki zdarzają się prawie zawsze wtedy, gdy się ich najmniej spodziewamy.

W niektórych autach musimy pamiętać też o poduszkach powietrznych, które mogą być niebezpieczne dla małego pasażera. Jeśli chodzi o przednie airbagi, to są one niebezpieczne dla fotelików montowanych tyłem do kierunku jazdy, czyli wszystkich nosidełek-kołysek oraz „zwykłych” fotelików, które chcielibyśmy tak zamocować. Na szczęście w większości aut z poduszką pasażera da się ją wyłączyć kluczykiem albo przestawiając specjalny, ukryty wyłącznik. Jeżeli samochód ma poduszki boczne i kurtyny, nie ma jednej uniwersalnej rady oprócz tego, że trzeba przeczytać instrukcję obsługi samochodu. W niektórych samochodach z mocowaniem Isofix zamontowanie odpowiedniego fotelika powoduje automatyczne wyłączenie wszystkich potencjalnie niebezpiecznych dla dziecka zabezpieczeń pirotechnicznych. Lecz nie jest to regułą! Warto upewnić się, jak bezpiecznie zamontować fotelik, aby z powodu głupiego błędu nie doszło do nieszczęścia.

Uwaga na boczne poduszki i kurtyny powietrzne! - W każdym samochodzie, niezależnie od marki i modelu, przednia poduszka pasażera może być niebezpieczna dla dziecka przewożonego tyłem do kierunku jazdy. Jeśli nie potrafimy lub nie możemy jej wyłączyć, nosidełka-kołyski zawsze mocujemy z tyłu, a większe foteliki – jeśli już decydujemy się na ich montaż z przodu – zakładamy przodem do kierunku jazdy. Dla bezpieczeństwa jednak należy w miarę możliwości fotel pasażera odsunąć do tyłu. Jeśli dziecko opiera się nogami o deskę rozdzielczą lub choćby ma taką możliwość, powinno jeździć z tyłu. Nie wolno zakładać, że upilnujemy, aby nigdy tego nie robiło. Wybuchająca poduszka powietrzna może zrobić poważną krzywdę małemu pasażerowi, a nawet go zabić! Jeśli chodzi o airbagi boczne, to mają one różne konstrukcje (w jednych autach montowane są w oparciach foteli, w innych w słupkach), inaczej też się je dezaktywuje. Niektóre mogą być niebezpieczne dla dzieci w fotelikach, inne są niegroźne. Należy koniecznie przeczytać odpowiedni rozdział instrukcji auta.

To mówi prawo drogowe:
1.Dziecko w wieku do 12 lat i o wzroście nieprzekraczającym 150 cm może jechać w samochodzie tylko w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu odpowiadającym wiekowi i rozmiarom dziecka.
Praktyka: w przypadku starszych, wyrośniętych dzieci „odpowiednim urządzeniem” jest podstawka, która sprawia, że fabryczne pasy samochodu chronią dziecko we właściwym stopniu.
2.Fotelika zamocowanego tyłem do kierunku jazdy nie wolno umieszczać na przednim fotelu pasażera, jeśli auto jest wyposażone w poduszkę powietrzną. Praktyka: tak właśnie jest, przy czym jeśli poduszkę powietrzną można wyłączyć, montaż fotelika w ten sposób jest dopuszczalny. Uwaga: poduszka powietrzna rozwija się z taką siłą, że fotelik zamocowany tyłem do kierunku jazdy byłby natychmiast połamany, co grozi śmiercią lub kalectwem dziecka.
3.Fotelik – niezależnie od typu – może być montowany zarówno na przednim, jak i na tylnym siedzeniu pojazdu. Praktyka: po pierwsze, z wyjątkiem sytuacji opisanej w punkcie 2, po drugie, fotelik nawet zamontowany przodem do kierunku jazdy w aucie z poduszką powietrzną należy odsunąć maksymalnie do tyłu – na wszelki wypadek.
4.Dzieci, które już wyrosły z fotelików (mają powyżej 150 cm wzrostu) do ukończenia 12. roku życia jeżdżą tylko z tyłu. Jazda z przodu w przypadku młodszych dzieci dozwolona jest tylko w foteliku.






Foteliki dla grupy 1-13 kg
Wszystkie foteliki dla najmłodszych mocuje się tyłem do kierunku jazdy. Założenie fotelika-kołyski bez podstawy Isofix jest w większości przypadków kłopotliwe. Najpierw dolną część pasa przekładamy przez ucha prowadzące go poziomo, a następnie górną częścią obejmujemy oparcie fotelika, wkładając pas w specjalne szpary. Teraz, jeśli tylko pas ma wystarczającą długość, wystarczy wpiąć jego klamrę w gniazdo. Przypinamy dziecko pasami fotelika i gotowe!


Maxi Cosi Pebble - Cena: od 649 zł
Do fotelika można dokupić podstawę Isofix, która pasuje także do modelu przeznaczonego dla starszych dzieci (9-25 kg), co z jednej strony pozwala ograniczyć koszty, a z drugiej zachęca nas do wyboru kolejnego fotelika tej marki w przyszłości. W przypadku niewłaściwego wpięcia fotelika na jego podstawie włącza się sygnalizacja alarmowa. Dostępne jest pasujące do fotelika podwozie z kołami.


Ramatti Mars Comfort- Cena: od 210 zł
Propozycja dla właścicieli aut bez mocowania Isofix, za to z krótkimi pasami bezpieczeństwa. Fotelik ma dwie opcje mocowania: standardową (wygodniejszą) i mniej komfortową, ale pozwalającą przymocować fotelik pomimo krótkich pasów auta. Wyposażony jest w materiałowy daszek. Producent chwali się przeprowadzeniem prób zderzeniowych o podwyższonym standardzie.


Chicco Synthesis XT-plus - Cena: od 539 zł
Ten fotelik ma wiele zalet: wyposażony jest w opcjonalną bazę Isofix dopasowywaną do rozmiarów fotela samochodu, jego obicie charakteryzuje się wysoką jakością, a obsługa jest intuicyjna. Można regulować położenie zagłówka, dziecko jest bardzo bezpiecznie i stabilnie podparte. Niestety, dzieciom o masywnej budowie ciała może być ciasno. Ograniczony zakres regulacji pasów.


Foteliki dla grupy 9-18 kg
Dzieci, które sadzamy w foteliku należącym do grupy 9-18, najczęściej muszą korzystać z pasów fotelika. Samochodowe pasy bezpieczeństwa służą wyłącznie do przytwierdzenia fotelika do kanapy lub fotela. Pasy samochodu muszą być przeprowadzone przez odpowiednie przelotki, które w niektórych modelach fotelików należy następnie zacisnąć. Jeżeli chodzi o pasy fotelików, to producenci stosują różne rozwiązanie: 3-punktowe, 5-punktowe i krzyżowe.

Bebe Confort Axiss - Cena: od 855 zł
Świetny fotelik wyposażony w system Turno-Safe, który umożliwia obracanie fotelika pod kątem 90° względem podstawy, co ułatwia sadzanie i wyciąganie dziecka z fotelika. Zagłówek i pasy mają 3-stopniową regulację umożliwiającą dostosowanie fotelika do zmieniających się proporcji ciała dziecka. Oparcie można pochylać (regulacja 8-stopniowa). Tapicerka wykonana jest z materiału wysokiej jakości odprowadzającego wilgoć, co przekłada się na komfort jazdy małego pasażera. Relatywnie wysoka cena.


Ramatti Formula - Cena: od 390 zł
Specyficzny fotelik wyposażony w unikalne pasy krzyżowe. Bezpieczeństwo dziecka to absolutny priorytet konstruktorów tego fotelika – jest ono wyjątkowo pewnie i sztywno przypięte. Dbają o to również rozbudowane boki fotelika, które chronią przed uderzeniami z boku. Takie rozwiązanie ma też swoje wady: w mniejszych samochodach trudno jest umieścić dziecko w foteliku, bo trzeba unieść je wysoko ponad wyprofilowane boki, a przypinanie jest nieco utrudnione ze względu na ukryty w siedzisku zamek.


Foteliki dla grupy 9-25 kg
Starsze dzieci są wraz z fotelikiem przytrzymywane pasami samochodu. Jeżeli jest to uniwersalny fotelik przystosowany do przewożenia także młodszych dzieci (z grupy 9-18 kg), może być konieczne zdemontowanie pasów fotelika. To zadanie często wydaje się dość skomplikowane, ale musimy się z nim zmierzyć tylko raz. Podobnie jak w przypadku mniejszych fotelików, powinniśmy upewnić się, że jego rozmiar jest adekwatny do wzrostu i masy dziecka.


Coneco Zenith - Cena: od 296 zł
Rozbudowane boczki i zagłówek tego fotelika zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Oparcie ma szeroki zakres regulacji. Mniejsze dzieci mogą korzystać z 5-punktowych szelek, większe mogą być przymocowane wraz z fotelikiem samochodowymi 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Dobry stosunek jakości do ceny.


Maxi Cosi Pearl - Cena: od 649 zł
Do tego fotelika pasuje podstawa od modelu Pebble przeznaczonego dla najmniejszych dzieci. Uwaga: bez tej podstawy nie da się zamocować fotelika w samochodzie. Wpinanie i wypinanie fotelika, jak również samego dziecka jest bardzo łatwe. Baza ma sygnalizację nieprawidłowego montażu. Fotelik można odchylać


Caretero Sport - Cena: od 280 zł
Fotelik wyposażony w szelki, ma możliwość korzystania z samochodowych pasów bezpieczeństwa. Łatwo wkłada się do niego dziecko i odchyla całą konstrukcję. Wady: nowy fotelik ma nieprzyjemny zapach (kleju, plastiku, rozpuszczalników?), ponadto dla wielu dzieci może okazać się za mały (krótkie oparcie).


Foteliki dla grupy 15-36 kg
W przypadku najstarszych dzieci wymagających wożenia w foteliku korzystamy ze specjalnej podstawki, którą wymontowuje się z fotelika, a ma ona pozwolić dziecku bezpiecznie zapiąć się pasami auta. Mniejsze dzieci podróżują w kompletnym urządzeniu. W obu przypadkach dziecko korzysta z 3-punktowych, oryginalnych pasów bezpieczeństwa samochodu.


Concord Lift Evo - Cena: od 540 zł
Fotelik obszyty jest bardzo przyjemnym w dotyku materiałem. Jest masywny, zapewnia solidne podparcie i umocowanie małego pasażera, ale też z tego powodu jest on mało poręczny – trudno w nim usiąść, niełatwo go zmieścić. Starszaki podróżują na podstawce, którą można wymontować z fotelika. Cała konstrukcja pozwala rozłożyć się do pozycji leżącej, co jest przydatne, jeśli jedziemy w dalszą trasę.


Chicco Key 2-3 -Cena: od 359 zł
Szeroki zakres regulacji oparcia tego fotelika pozwala dopasować go do profilu i pochylenia większości kanap i foteli samochodowych. Nie ma możliwości dostosowania do potrzeb wysokości podparcia bocznego. Część tapicerki wykonana jest z oddychającego materiału, co poprawia komfort jazdy. Obicie można łatwo zdjąć i uprać. Bardzo wygodny montaż oraz wpinanie i wypinanie dziecka.


Graco Junior Maxi - Cena: od 199 zł
Słabo wyprofilowane boki to jedna z wad tego fotelika – jest on niemal płaski! Ciekawostką jest możliwość regulowania wysokości podłokietników, a drugą – wykonanie ich z twardego plastiku. Z boków fotelika można wysunąć bardzo przydatne uchwyty na napoje. Regulacja wysokości górnej części oparcia jest wyjątkowo niewygodna. Relatywnie niska cena sprawia, że nie razi niezbyt finezyjne wykonanie fotelika.


Römer Kidfix - Cena: od 635 zł
Porządny fotelik, dający rodzicom poczucie solidnego zabezpieczenia dziecka. Rozbudowane boki oraz zagłówek zapewniają ochronę przed uderzeniami z boku. Obudowanie zagłówka poprawia też komfort jazdy i ułatwia drzemkę. Oparcie z opcją bezstopniowego pochylania w celu dopasowania do oparcia kanapy. Fotelik ma system optymalnego prowadzenia pasa biodrowego i poprzecznego. Obicie można zdjąć i uprać.

Dziecko w wieku do 12 lat i o wzroście nieprzekraczającym 150 cm może jechać w samochodzie tylko w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu odpowiadającym wiekowi i rozmiarom dziecka / Inne