O regularnych przeglądach samochodu większość kierowców pamięta jedynie w okresie obowiązywania gwarancji. To błąd. Dlaczego, wyjaśniamy poniżej

Czy auto trzeba poddawać regularnym przeglądom tylko w okresie gwarancji?

Nie. Takie podejście to główny grzech kierowców, którzy przyjeżdżają na okresowe przeglądy wyłącznie z chęci utrzymania ważności gwarancji mechanicznej. Zrażeni dużymi kwotami, jakich żądają serwisy autoryzowane, rezygnują z przeglądów po jej wygaśnięciu. Niestety, ludowa mądrość uczy: chytry dwa razy traci. Dzięki regularnym wizytom w serwisie i doraźnym naprawom auta można znacząco przedłużyć okres eksploatacji wielu drogich podzespołów (np. przegubów napędowych, tarcz hamulcowych) i uniknąć poważnych awarii. Przeglądy nie muszą przy tym wcale być drogie, można je przecież wykonywać w warsztatach niezależnych lub tzw. fast fitach.

Czy spóźnienie się z przeglądem w okresie gwarancji oznacza automatycznie, że ją utraciliśmy?

Nie zawsze, jednak często spóźnienie bądź pominięcie jednego z obowiązkowych przeglądów bywa powodem odmowy wykonania naprawy gwarancyjnej (rygorystycznie przestrzega tego m.in. Volkswagen). Dlatego aby uniknąć podobnych problemów, przeglądy należy wykonywać przed wyznaczonym terminem lub osiągnięciem określonego przebiegu (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej).

Czy przeglądy auta warto wykonywać wyłącznie w serwisach firmowych?

Nie. Jednak w przypadku nowych aut na gwarancji wykonanie przeglądu poza ASO bywa ryzykowne. Choć prawo pozwala na korzystanie w tym okresie z warsztatów innych niż autoryzowane, to przeglądy takie bywają kwestionowane przez importerów w razie awarii samochodu. Autoryzowane serwisy najczęściej zarzucają niezależnym firmom niewykonanie wszystkich wymaganych czynności lub użycie części zbyt niskiej jakości. W przypadku starszych aut nie ma takiego ryzyka. Bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest więc wizyta w fast ficie, gdzie szybko i taniej dokonamy okresowej wymiany płynów i filtrów. W wypadku poważniejszych napraw lepiej poszukać niezależnego warsztatu wyspecjalizowanego w naprawie aut naszej marki.

Czy wstępny kosztorys przeglądu jest obowiązujący dla warsztatu?

W solidnych warsztatach koszt przeglądu okresowego określony jest z góry, jednak kwota do zapłaty może wzrosnąć w przypadku, gdy okaże się, że wykryto usterki lub trzeba było użyć nietypowych części (np. w aucie po tuningu). W takich wypadkach powinniśmy jednak zostać poinformowani o tym wcześniej i wyrazić zgodę na korektę kosztorysu.

Jakie czynności należy zlecić dodatkowo podczas przeglądu podtopionego samochodu?

Na pewno warto poprosić o dokładny przegląd instalacji elektrycznej oraz sprawdzenie sprawności systemów bezpieczeństwa biernego (airbagi!). Konieczna będzie również wymiana wszystkich filtrów.

Czy należy zapłacić za wymianę części, której się nie zlecało?

Tak jak w przypadku przeglądu, wszystkie dodatkowe naprawy lub wymiany, na które nie wystawiono zlecenia, powinny być uzgodnione z właścicielem auta. Jeśli nie wyrazi on na nie zgody, nie może być obciążany. Warto o tym przypomnieć mechanikom, gdy zostawiamy samochód w serwisie.

Czy auto określone w ogłoszeniu jako „tuż po przeglądzie” to zawsze pojazd serwisowany?

Nie. Niestety, wielu kierowców nieświadomie (a niekiedy umyślnie) myli badanie techniczne z przeglądem. Przytoczony zapis oznacza zwykle, że auto ma ważne badania techniczne, a nie że było na przeglądzie okresowym. Nie musi to oznaczać, że jest w pełni sprawne. Znane są przypadki „podbijania” dowodu pojazdu bez wizyty w stacji diagnostycznej.

Czy po kupnie samochodu warto przeprowadzić jego przegląd?

Jak najbardziej, radzimy jednak wykonać go jeszcze przed zakupem. Dzięki kompleksowemu przeglądowi dowiemy się, czy auto ma wypadkową przeszłość. Często można też zweryfikować prawdziwość przebiegu samochodu, uzyskamy też informację, jakie naprawy czekają nas po zakupie. To świetny sposób na ograniczenie ryzyka podczas kupowania auta używanego.

Czy podczas przeglądów w okresie gwarancyjnym trzeba korzystać wyłącznie z części oryginalnych?

Od kilku lat, dzięki unijnej dyrektywie GVO, w ASO mogą być montowane również zamienniki, dlatego też przed przeglądem lub naprawą warto zapytać pracowników serwisu o możliwość zastosowania tańszych części. Niestety, w przypadku najnowszych modeli jesteśmy skazani głównie na podzespoły oryginalne.

Czy przy małych przebiegach auta potrzebne są częste przeglądy?

Tak. Jak już wspomnieliśmy, producenci samochodów określają termin przeglądu za pomocą dwóch parametrów: przebiegu bądź też okresu czasu, po jakim trzeba go wykonać. Jeśli jeden z warunków jest spełniony, lepiej jechać do serwisu. Przy małych przebiegach regularne przeglądy są bardzo ważne, bo długie postoje wpływają na auto bardziej destrukcyjnie niż nawet intensywna eksploatacja.

Oryginalne czy zamienniki?

Podczas przeglądu okresowego lub napraw możemy łatwo zaoszczędzić sporą sumę, wybierając zamiast oryginalnych części zamiennych znacznie tańsze zamienniki. Niekiedy okazuje się, że różni je tylko nadrukowane lub wytłoczone logo producenta auta, bowiem często wytwarzane są przez tę samą firmę. Przy wyborze zamienników warto zasięgnąć opinii mechanika co do ich trwałości. Jakość najtańszych części bywa niekiedy drastycznie niska, a w konsekwencji ich montaż może okazać się w dłuższej perspektywie znacznie kosztowniejszy, niż gdybyśmy wybrali trochę droższe, za to solidnie wykonane elementy. Zbytnie oszczędności odradzamy, zwłaszcza w przypadku tak newralgicznych elementów, jak pasek rozrządu czy sprzęgło. Koszt ich wymiany jest z reguły dość wysoki, a zamienniki niskiej jakości wystarczą na bardzo krótko. Co więcej, mogą spowodować (pasek!) kolejne, duże wydatki.

Podsumowanie - W polskich realiach okresowy przegląd auta wciąż kojarzymy z haraczem, jakiego wymagają od nas importerzy w zamian za gwarancję. Prawda jest jednak inna: tylko dzięki regularnym wizytom w serwisie podczas całego okresu eksploatacji samochodu możemy uniknąć poważnych awarii i mieć pewność, że dojedziemy do celu.