Chiński koncern lotniczy Commercial Aircraft Corp of China (Comac) otrzymał pierwsze zamówienia na samoloty pasażerskie C919. Sto maszyn kupi trzech chińskich przewoźników oraz oddział leasingowy General Electric.

Zamówienia stanowią votum zaufania dla państwowego koncernu Comac, a zarazem są postrzegane, jako wyzwanie dla dominacji Boeinga i Airbusa, które praktycznie sprawują pełną kontrolę nad globalnym rynkiem lotniczym wartości biliona dolarów.

Comac zamierza w ciągu 20 lat sprzedać ponad 2 tys. maszyn C919.

Chiny są najszybciej rozwijającą się wielką gospodarką świata, a ich wewnętrzny rynek lotniczy ma się rozwijać szczególnie dynamicznie. W najbliższych latach w podróże biznesowe i turystyczne wyruszy miliard Chińczyków, toteż Pekin chce do minimum zredukować zależność od zagranicznych producentów samolotów.

Podczas konferencji prasowej, na której podano informację o zamówieniach na chińskie samoloty, Tian Min, szef finansów w Comac powiedział, że w Chinach pojawi się ponad 3 tys. nowych samolotów i przeszło 30 tys. na całym świecie.

Chiński odrzutowiec ma posiadać 166 miejsc pasażerskich, konkurując z Boeingiem 737 i Airbusem A320. Według szacunków Boeinga ten segment rynku może być wart 1,7 bln dolarów w okresie 20 lat, ale żaden z dwu gigantów lotniczy nie wydaje się być zaniepokojony „otrzęsinami” chińskiego producenta.

Comac zamierza w przyszłym roku rozpocząć budowę samolotów, pierwszy dziewiczy rejs zaplanowano na rok 2014, a pierwsze dostawy trafią do klientów w 2016 roku.