Modernizacja i budowa dworców kolejowych przebiegają zgodnie z planami - poinformował w poniedziałek rzecznik Grupy PKP Łukasz Kurpiewski. Odniósł się tym samym do raportu Najwyższej Izby Kontroli, który stwierdza, że budowa dworców na EURO 2012 opóźnia się.

Jak twierdzą kolejarze, raport NIK zawiera nieaktualne dane z ubiegłego roku. "Co więcej, prowadzona w 2009 roku kontrola nie wykazała nieprawidłowości, ani opóźnień w prowadzeniu inwestycji dworcowych na czas EURO 2012" - poinformował Kurpiewski.

Jak wykazał NIK, w czwartym kwartale 2009 r. wszystkie osiem inwestycji dotyczących modernizacji dworców, zamieszczonych w wykazie przedsięwzięć Euro 2012, było na etapie przygotowawczym. W informacji o wynikach kontroli napisano, że w żadnej z planowanych inwestycji nie został wyłoniony wykonawca robót budowlanych.

W trzech przypadkach - chodzi o Wrocław Główny, Kraków Główny, Gdynię Główną - NIK stwierdził opóźnienia w realizacji harmonogramów etapu przygotowawczego i zwiększenie planowanych kosztów inwestycji. Również w trzech przypadkach - inwestycje na dworcach Katowice Osobowa, Poznań Główny, Warszawa Zachodnia - dostrzegł opóźnienia w postępowaniach dotyczących wyboru inwestora.

Kolejarze odpowiadają, że wybrano wykonawców, a na kilku dworcach rozpoczęły się już prace budowlane i modernizacyjne. Na dworcu Głównym we Wrocławiu prace zaczęły się w kwietniu br., a od sierpnia trwają na dworcach Gdynia Główna, Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna.

Kurpiewski poinformował, że w połowie lipca podpisano umowę z wykonawcą prac budowlanych na dworcu Warszawa Stadion. Projekt ma być gotowy do końca trzeciego kwartału, a remont ma ruszyć pod koniec roku. W czerwcu została podpisana umowa z węgierską firmą Trigranit na przebudowę dworca Poznań Główny. Wykonawca jest też wybrany dla przebudowy dworca Głównego w Krakowie. Budowa podziemnego dworca ma się tam zacząć w trzecim kwartale 2010 r.

"Wszystkie te prace, zgodnie z założeniami, zakończą się przed Euro 2012" - zapewnia rzecznik Grupy PKP. NIK wykazuje, że terminy oddania do użytku siedmiu zmodernizowanych dworców w 2012 r. są zagrożone; inwestycje te nie będą zakończone przed mistrzostwami.

Zdaniem NIK, szczególne zagrożenie realizacji inwestycji przed czerwcem 2012 istnieje w przypadku dworców Katowice Osobowa, Poznań Główny i Warszawa Zachodnia.