Sprawę w NFZ załatwisz przez telefon lub internet – przypomina Narodowy Fundusz Zdrowia. Sale i punkty obsługi opublikowały adresy ePUAP, adresy e-maili i telefony. Wystawiono też skrzynki, do których można wrzucać dokumenty.

NFZ zapewnia, że korespondencja wrzucana do skrzynek jest obsługiwana na bieżąco. Informuje też, że sprawy związane z Europejską Kartą Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) załatwiane są przez e-mail, ePUAP, ewentualnie wymianę korespondencji za pomocą skrzynki.

W przypadku zleceń na wyroby medyczne osoba, która wystawia zlecenie, może je od razu potwierdzić elektronicznie. Pacjent otrzymuje wówczas numer zlecenia (telefonicznie, e-mail lub SMS) i nie musi już go potwierdzać w NFZ. Może udać się z tym numerem bezpośrednio do apteki czy sklepu medycznego lub zamówić wyrób przez internet.

Jeśli potwierdzenie będzie w formie papierowej, trzeba je dodatkowo potwierdzić w NFZ. Fundusz zaleca, aby zrobić to drogą elektroniczną (przesyłając e-mailem skan) lub przez wymianę korespondencji za pomocą skrzynki.

Rozpatrywanie korespondencji w sprawie leczenia uzdrowiskowego jest zawieszone. Dokumenty w tej sprawie można dostarczyć po odwołaniu stanu epidemii i – jak podaje NFZ – nie będzie miało to wpływu na kolejność rozpatrywania.

Szczegółowe dane kontaktowe do oddziałów wojewódzkich i delegatur są na stronie nfz.gov.pl.

W związku z epidemią koronawirusa podobne ograniczenia w bezpośredniej obsłudze petentów wprowadziły urzędy gmin i urzędy skarbowe.