Jakub Banaszek

Prezydent miasta Chełm, ur. 26 czerwca 1991 r., najmłodszy prezydent miasta w Polsce. Absolwent prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył także studia licencjackie z zakresu zdrowia publicznego na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Był radnym warszawskiej dzielnicy Ochota. Pracował jako doradca ministra zdrowia Konstantego Radziwiłła. Był również doradcą prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego i szefem gabinetu politycznego minister przedsiębiorczości i technologii Jadwigi Emilewicz.





Bartosz Bartoszewicz

Wiceprezydent Gdyni ds. edukacji i zdrowia. Absolwent politologii na Uniwersytecie Gdańskim i studiów MBA. Dwie kadencje jako radny Rady Miasta Gdyni, pełnił także funkcję pełnomocnika Prezydenta miasta ds. organizacji pozarządowych, był także szefem sztabu organizacyjnego Red Bull Air Race Gdynia. Od 2014 roku jako wiceprezydent odpowiada za edukację, zdrowie oraz szeroko pojęte działania z obszaru inteligentnego miasta (tzw. smart city).




Krzysztof Berenda

Dziennikarz ekonomiczny. W RMF FM od 10 lar. Prowadzi Fakty Ekonomiczne w RMF FM oraz Pasaż Ekonomiczny RMF Classic. Reporter. Studiował na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jako dziennikarz ekonomiczny zadebiutował na łamach działu gospodarczego nieistniejącej już gazety Życie. Przez kilka lat pracował w redakcji biznesowej TVN24, współtworzył kanał telewizyjny TVN CNBC Biznes.
W 2012 roku uhonorowany nagrodą Mediatory w kategorii TORpeda przyznawaną przez studentów dziennikarstwa z całej Polski. W 2013 roku nagrodą imienia Władysława Grabskiego Narodowego Banku Polskiego w kategorii „Polityka pieniężna i stabilność finansowa”. Oprócz gospodarki, zajmuje się także sprawami międzynarodowymi. Relacjonował wydarzenia na Ukrainie, w Iranie, wielokrotnie obsługiwał unijne szczyty, oraz Forum Ekonomiczne w Davos.



Beata Daszyńska-Muzyczka

Prezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego, jest absolwentką uczelni ekonomicznych o specjalności zarządzanie finansami przedsiębiorstw oraz Advance Leadership Programme w ICAN Institute przy wydawnictwie „Harvard Business Review”. Ukończyła także studia na Uniwersytecie w Cambridge.
W latach 1994–2016 pracowała w Banku Zachodnim WBK z Grupy Santander. Kierowała wdrożeniem strategicznych projektów, między innymi wprowadzeniem nowego modelu oddziału, bankowości elektronicznej MiniBank24. Odpowiadała za restrukturyzację i optymalizację procesów bankowych. Od 2005 r. kierowała Obszarem Logistyki i Nieruchomości, a w 2008 r. objęła funkcję członka, a następnie przewodniczącego rady nadzorczej spółki BZ WBK Nieruchomości. Od 2012 r. odpowiadała za projekt transformacji kultury organizacyjnej „Bank Nowej Generacji” i objęła stanowisko dyrektora Obszaru Partnerstwa HR. Po skutecznej realizacji wielu strategicznych projektów w 2015 r. została członkiem Zarządu BZ WBK.
W 2016 r. została powołana na stanowisko prezesa zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). To państwowy bank rozwoju, który inicjuje i wdraża programy służące rozwojowi gospodarczemu i polepszaniu jakości życia w Polsce. Beata Daszyńska-Muzyczka przygotowała nową strategię BGK, która skupia się na realizacji działań przewidzianych w rządowej Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju Polski. W ostatnim czasie jest zaangażowana w inicjatywę Trójmorza, głównie w proces tworzenia Funduszu Trójmorza. Ma on finansować infrastrukturę w państwach Trójmorza, aby wspierać integrację i spójność gospodarczą UE.




Michał Dąbrowski

Przewodniczący Rady Polskiej Izby Gospodarki Odpadami.
Menadżer o dużej wiedzy i praktyce w gospodarce odpadami. W branży od ponad 34 lat. Zajmował kluczowe stanowiska w firmach z sektora publicznego (dyrektor MPO Warszawa) i prywatnych (zasiadał w zarządach spółek grupy Lobbe, Rethmann, Remondis, Novago). Działacz gospodarczy i współzałożyciel Polskiej Izby Gospodarki Odpadami (PIGO. Absolwent Politechniki Warszawskiej, gdzie na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych uzyskał tytuł magistra inżyniera.





Jan Dereń

Ekonomista, absolwent UMCS W Lublinie Filia w Rzeszowie oraz studiów podyplomowych na UMK w Toruniu oraz UMCS i Małopolskiego Instytutu Gospodarczego, posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe pracy w przemyśle - logistyce i marketingu, w tym na stanowiskach Dyrektora przedsiębiorstw, Prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej, własnej działalności gospodarczej, od 2011 roku samorządowiec w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie zajmujący się organizacją publicznego transportu zbiorowego.



Robert Dzierzgwa

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej na kierunkach Zarządzanie oraz Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze i Polityczne, gdzie specjalizował się w zagadnieniach integracji europejskiej oraz finansów. Specjalista w dziedzinie ekonomii, finansów, analiz makroekonomicznych, polityki rozwoju oraz regionalnej. Od ponad dwóch lat jest dyrektorem Departamentu Strategii Rozwoju w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Odpowiada między innymi za średniookresową strategię rozwoju kraju – Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, aktualizację Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030, negocjacje i programowanie przyszłej perspektywy finansowej UE 2021-2027, a także koordynację strategiczną Umowy Partnerstwa i krajowych programów operacyjnych na lata 2014-2020. Wcześniej w resorcie rozwoju kierował Wydziałem Analiz Społeczno-Gospodarczych i Terytorialnych. Stworzył m.in. Krajowe i Regionalne Obserwatoria Terytorialne czyli jednostki badawcze na potrzeby prowadzenia skutecznej polityki rozwoju, zbudowania spójnego systemu analityczno-monitoringowego oraz merytorycznego wsparcia w procesach decyzyjnych na wszystkich poziomach zarządzania. Współautor i/lub koordynator merytoryczny wielu opracowań, w tym m.in.: Przegląd regionalny Polski 2016, 2015, 2014, 2013, MR; Raportu o rozwoju społeczno-gospodarczym, regionalnym i przestrzennym, MR, 2016; Wpływ członkostwa Polski w Unii Europejskiej i realizowanej polityki spójności na rozwój kraju, MIiR, kwiecień 2014; Polska. Raport strategiczny 2012, MRR, grudzień 2012.




Bartosz Frankowski

Naczelnik wydziału środowiska w UM Gdyni. Absolwent ochrony środowiska na wydziale chemii Politechniki Gdańskiej. Ukończył studia podyplomowe„Edukacja Europejska” na Katedrze Ekonomiki Integracji Europejskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Członek zarządu Fundacji „Agencja Monitoringu Atmosfery Aglomeracji Gdańskiej ARMAAG”. Współautor koncepcji i nadzorujący funkcjonowanie systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gdyni.



Olgierd Geblewicz

Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, urząd sprawuje od 2010 r.
W latach 2002-2006 był radnym Rady Miejskiej Goleniowa, w latach 2008-2010 – przewodniczącym Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, a także studia podyplomowe „Zarządzanie przedsiębiorstwem” na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2009 r. jest członkiem Zarządu Konferencji Współpracy Subregionalnej Państw Morza Bałtyckiego (BSSSC) z ramienia Polski (przewodniczący w latach 2010-2011), od 2011 r. należy do Komitetu Regionów, w której jest wiceprzewodniczącym Komisji CIVEX. Od 2013 r. sprawuje funkcję przewodniczącego zarządu szczecińskiej Platformy Obywatelskiej. Od 2016 r. prezes zarządu Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej.
Pasjonat żeglarstwa, jazdy na rowerze i biegania. Prywatnie mąż Agnieszki i ojciec trzech córek: Zuzanny, Antoniny i Klary.



Marcin Gromadzki

Ekonomista, projektant systemów publicznego transportu zbiorowego i zarazem pasjonat w tej dziedzinie, właściciel firmy Public Transport Consulting, której główną sferą aktywności gospodarczej jest szeroko rozumiane badanie i planowanie sieci publicznego transportu zbiorowego w drogowych przewozach osób.
Marcin Gromadzki specjalizuje się także w projektach optymalizacji podaży usług publicznego transportu zbiorowego, sporządzanych na podstawie przeprowadzonych wcześniej kompleksowych badań popytu lub (i) preferencji oraz zachowań komunikacyjnych użytkowników tego transportu lub też szerzej – mieszkańców danego obszaru. Projekty te zakładają pełną koordynację ruchu pojazdów różnych linii w skali całej sieci komunikacyjnej, co skutkuje wymierną poprawą jakości funkcjonowania danej sieci komunikacyjnej i też z reguły przekłada się na wzrost liczby pasażerów lub (i) przychodów.
Marcin Gromadzki jest jednym z najpopularniejszych autorów planów transportowych wymaganych ustawą o publicznym transporcie zbiorowym oraz innych dokumentów strategicznych dla publicznego transportu zbiorowego – ma ich w swoim dorobku kilkadziesiąt.
W 2006 r. (mając 34 lata), Marcin Gromadzki został odznaczony orderem „Zasłużony dla komunikacji miejskiej”, nadawanym przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej, stając się najmłodszą w historii osobą wyróżnioną tym odznaczeniem.





Katarzyna Gruszecka-Spychała

Wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. Absolwentka prawa na Uniwersytecie Gdańskim, radca prawny. W Gdyni odpowiada za politykę gospodarczą. Z upoważnienia Prezydenta Miasta wykonuje prawa i obowiązki właściciela wobec spółek, w których gmina posiada udziały. Nadzoruje m.in. Pomorski Park Naukowo – Technologiczny z Centrum Nauki Experyment, Zarząd Komunikacji Miejskiej odpowiada za strategię miasta, promocję, komunikację społeczną.



Piotr Grzymowicz

Urodził się w 1954 roku w Nowym Mieście Lubawskim. Z wykształcenia doktor nauk technicznych. Absolwent Wydziału Budownictwa Lądowego Akademii Rolniczo – Technicznej w Olsztynie oraz Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego. Fachowiec, społecznik, nauczyciel akademicki.
Doświadczenie zawodowe zdobył między innymi pracując w przedsiębiorstwach budowlanych na terenie Polski i Niemiec, a także kierując firmami międzynarodowymi realizującymi duże projekty inwestycyjne.
Do czasu wyboru na Prezydenta Olsztyna, wykładał na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, na Wydziale Nauk technicznych, w Katedrze Budownictwa i Konstrukcji Budowlanych.



Bartosza Guss

Urodzony 21 kwietnia 1975 roku. Ukończył studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w 1999 roku.
Od 2000 roku jest pracownikiem Urzędu Miasta Poznania. Swoją karierę zawodową rozpoczął w Wydziale Mienia Komunalnego. Po 7 latach awansował na stanowisko Zastępcy Dyrektora Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, by następnie w 2013 r. objąć funkcję Dyrektora Wydziału. Od listopada 2018 roku pełni funkcję Zastępcy Prezydenta Miasta Poznania Jest wiceprzewodniczącym Rady Nadzorczej Sp. z o.o. Międzynarodowych Targów Poznański. Od 2012 roku prowadzi wykłady z zakresu prawa rzeczowego w Izbie Radców Prawnych w Poznaniu.
Prywatnie uprawia triathlon oraz bieganie. Jego pasją jest podróżowanie, chodzenie po górach oraz czytanie książek historycznych.





Wojciech Gwóźdź

Radca prawny w Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna w Poznaniu, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa budowlanego, prawa zagospodarowania przestrzennego, ochrony krajobrazu oraz gospodarki nieruchomościami. Autor licznych publikacji oraz trener (m.in. z tematyki procedury administracyjnej oraz gospodarki nieruchomościami). Prelegent m.in. na Europejskim Kongresie Gospodarczym 2018 w Katowicach. Ekspert Akademii „Wspólnoty”.





Krzysztof Harmaciński

Wójt Gminy Iława od 1998 r. (6 kadencja). Wieloletni, doświadczony działacz samorządowy. Wniósł wybitny wkład w rozwój Gminy Iława, konsekwentnie realizując politykę proinwestycyjną. Niekwestionowany lider w pozyskiwaniu środków pozabudżetowych w woj. warmińsko-mazurskim w kategorii gmin wiejskich. Laureat wielu nagród, konkursów, plebiscytów i wyróżnień ogólnopolskich, m.in. Samorządowy Manager Roku, Samorządowy Lider Edukacji, Działacz, propagator i Budowniczy Polskiego Sportu.




Krzysztof Jedlak

Dziennikarz, prawnik, menedżer. Redaktor naczelny Dziennika Gazety Prawnej. Wcześniej m.in. redaktor naczelny „Gazety Giełdy Parkiet” i szef połączonych redakcji ekonomicznych „Rzeczpospolitej” oraz „Parkietu”. Zasiada m.in. w kapitule Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP, kapitule Polskiej Wystawy Gospodarczej, a także w kapitułach nagrody im. D. Fikusa, nagrody im. A. Woyciechowskiego oraz nagrody Grand Press.




Jakub Kapiszewski

Dziennikarz, z Dziennikiem Gazetą Prawną związany od 2013 r. Na łamach gazety podejmuje głównie tematy zagraniczne, ale nie stroni od zagadnień związanych z nauką i nowoczesnymi technologiami. Wcześniej pracował w Tygodniku Przegląd, gdzie zaczynał swoją karierę dziennikarską.



Maciej Kiełbus

Partner współkierujący Działem Prawa Administracyjnego Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu; specjalista w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego, procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej; stały współpracownik ogólnopolskich i regionalnych organizacji zrzeszających jednostki samorządu terytorialnego; redaktor naczelny czasopisma internetowego „Prawo Dla Samorządu”; autor licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych poświęconych tematyce prawa administracyjnego; aktywny uczestnik ponad 100 konferencji i seminariów dotyczących prawa administracyjnego.




Hubert Kołodziejski

Dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Doktor nauk ekonomicznych. Od 1994 r. pracuje w jednostkach związanych z funkcjonowaniem transportu miejskiego, a od 1999 r. także na wyższej uczelni. Od 2007 r. do 2018 r. Przewodniczący Zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Autor wielu publikacji naukowych i ekspertyz dotyczących transportu. Przewodniczący Komisji Zarządów Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. W 2009 r. pierwszy laureat „Medalu Karty Trójmiasta” Wyróżnienia Gazety Wyborczej Trójmiasto honorującej w danym roku działania jednej osoby lub instytucji, która w największym stopniu przyczyniła się do integracji trójmiejskiej metropolii.





Krzysztof Koman

Prezes Zarządu Centrum Innowacji Społeczno-Samorządowych CentroPolis S.A. Absolwent administracji i europeistyki. Był doradcą Prezydenta Miasta Torunia, a następnie tworzył i kierował Centrum Wsparcia Biznesu w Toruniu. Nauczyciel akademicki; prelegent międzynarodowych i krajowych kongresów, i konferencji poświęconych samorządowi terytorialnemu, smart city oraz przedsiębiorczości. Specjalista w zakresie komunikacji społecznej oraz implementacji nowoczesnych rozwiązań organizacyjnych i technologicznych w samorządach.



Jarosław Kowalski

Dyrektor ds. Produktów Cyfrowych, Infor IT.
Od 7 lat związany z branżą wydawniczą w Polsce oraz regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, a wcześniej z rynkiem oprogramowania. Wiceprzewodniczący Rady Sektorowej ds. Kompetencji Sektora IT, b. członek Rady oraz przewodniczący Komitetu Edukacja i Nowe Technologie w Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji. Ekspert rynków edukacji i IT w Europie Środkowo-Wschodniej, szczególnie w obszarze cyfrowej transformacji. Zaangażowany w inicjatywy IDA BC oraz Join.up w UE. Członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego oraz Internet Society Poland.


foto: Monika Szałek




Czesław Lang

Jeden z najlepszych polskich kolarzy, wicemistrz olimpijski z 1980 roku, dwukrotny medalista mistrzostw świata. W 1982 podpisując kontrakt z włoską grupą GIS Gelati-Campagnolo został pierwszym zawodowym kolarzem nie tylko z Polski, ale z całego bloku wschodniego. Wspólnie z największymi gwiazdami włoskiego kolarstwa startował w Giro d’Italia i Tour de France. Podczas zawodowej kariery wygrał 30 wyścigów. Po zakończeniu kariery został w 1993 roku Dyrektorem Generalnym Tour de Pologne. W krótkim czasie odbudował podupadającą imprezę i wprowadził ją na kolarskie szczyty. Obecnie Tour de Pologne należy do cyklu UCI World Tour, czyli kolarskiej ligi mistrzów i jest największym kolarskim wyścigiem w Europie Środkowo-Wschodniej.




Jacek Lipiński

Wykształcenie wyższe prawnicze, prokurator, wykładowca z listy Departamentu Reform Ustrojowych Państwa. Od 2002 roku Burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego.
Zwycięzca Rankingu „Najlepszy Burmistrz w Polsce” według pisma „Rzeczpospolita” oraz trzykrotny zwycięzca Rankingu „Perły Samorządu” w kategorii „Najlepszy Włodarz w Polsce” według dziennika „Gazeta Prawna”.
Wyróżniony najwyższymi państwowymi odznaczeniami w dziedzinie oświaty i sportu: Medalem Komisji Edukacji Narodowej i Złotą Odznaką za zasługi dla sportu.
Ojciec Marianny i Lecha.



Marek Łucyk

Wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. Z wykształcenia politolog, z wyboru menedżer sportu. Radny miasta Gdyni w latach 1998-2011. W latach 2009-2011 pełnił funkcję dyrektora sportowego klubu piłkarek ręcznych Vistal Gdynia. W latach 2011-2018 kierował Gdyńskim Centrum Sportu i przyczynił się do organizacji w Gdyni wielkich imprez sportowych: Red Bull Air Race Gdynia, Volvo Gdynia Sailing Days, Zlot Żaglowców czy Enea IRONMAN 70.3 Gdynia. Od 2018 roku na stanowisku wiceprezydenta, któremu podlegają miejskie inwestycje, Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni, a także współpraca z dzielnicami.





Mirosław Mazanec

Dziennikarz, redaktor, szef działów Kadry i Płace i Samorząd i Administracja w Dzienniku Gazecie Prawnej. W mediach przepracował całe swoje życie – zaczynał w latach 90 w stołecznym radiu Kolor jeszcze jako student nauk politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Potem przez wiele lat był szefem działu stołecznego w Życiu Warszawy, po drodze były Rzeczpospolita , Wprost, a od 9 lat DGP. Prywatnie – miłośnik nowych technologii i ojciec dziecka z podwójnego rocznika – na własnej skórze doświadcza więc efektów reformy edukacji.



Sławomir Mazurek

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska. Jest absolwentem Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Ukończył politologię, a także Podyplomowe Międzyuczelniane Studium Oceny i Wyceny Zasobów Przyrodniczych w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i Szkole Głównej Handlowej.
Pierwsze doświadczenia zdobywał w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2003-2006 był rzecznikiem prasowym w Stołecznym Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej SA w Warszawie.
W latach 2006-2007 pełnił funkcję rzecznika prasowego Ministra Środowiska. Następnie w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej odpowiedzialny był za promocję funduszy europejskich. Od 2015 r. podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska.




Beata Moskal-Słaniewska

Prezydent Miasta Świdnicy. Absolwentka magisterskich dziennych studiów dziennikarskich oraz podyplomowych studiów z zakresu integracji europejskiej na Uniwersytecie Warszawskim.
Ponad 20 lat związana była z lokalnymi, regionalnymi i ogólnopolskimi mediami, była m.in. sekretarzem redakcji i redaktorem naczelnym „Wiadomości Świdnickich”. Kierowała również innymi lokalnymi czasopismami. Współpracowała z tygodnikiem „Niedziela”, Polskim Radiem Wrocław czy gazetą „Słowo Polskie”.
Od lat zaangażowana jest w lokalne sprawy społeczne. Jest inicjatorem akcji „Dobra Gwiazdka”. Współpracuje z wieloma organizacjami pozarządowymi m.in. ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Dzieci Chorych „Serce”. Była współzałożycielem Stowarzyszenia Kobiet w Świdnicy.





prof. zw. dr hab. Cezary Obracht-Prondzyński

Kierownik Zakładu Antropologii Społecznej oraz Pomorskiego Centrum Badań nad Kulturą. Pracuje w Instytucie Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Jest socjologiem, antropologiem i historykiem. Zainteresowania badawcze dotyczą: problematyki Kaszub i Pomorza, uczestnictwa w kulturze, mniejszości narodowych i etnicznych, polityki regionalnej i samorządności. Autor i współautor ponad 30 książek, redaktor ponad 20, autor kilkuset artykułów naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych.



Zbigniew Olejniczak

Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Licencjonowany zarządca nieruchomości. Posiada uprawnienia lustratora spółdzielni .Członek Zgromadzenia Ogólnego Krajowej Rady Spółdzielczej. Członek Rady Unii Spółdzielców Mieszkaniowych w Polsce. Członek Komisji Rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Mieszkaniowego. Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Przyjaciół Domów Spółdzielczych. Przewodniczący Komisji Spółdzielczości Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. Zawodowo : Zastępca Prezesa Zarządu i Zastępca Dyrektora ds. Gospodarki Zasobami Spółdzielni Katowickiej Spółdzielni Mieszkaniowej.



Marek Olszewski

Magister filologii polskiej. Pracował jako nauczyciel, prowadził działalność gospodarczą. Sekretarz gminy Lubicz w okresie od 10 czerwca 1991 do 3 stycznia 1992 roku. Od 4 stycznia 1992 do chwili obecnej wójt Gminy Lubicz. Członek Rady Powiatu Toruńskiego w latach 1998-2002. W 2000 roku został przewodniczącym Zespołu ds. Edukacji Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Od 2015 roku jest członkiem Komitetu Regionów w Brukseli (wcześniej, od 2004 r. był zastępca członka). W 2015 roku wybrano go też na przewodniczącego Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej (w latach 1999-2015 pracował w zarządzie związku). Od listopada 2018 r. pełni funkcję Starosty Toruńskiego. Wielokrotnie nagradzany, m.in. w 2001 roku Nagrodą Grzegorza Palki za zaangażowanie na rzecz oświaty w skali działań ogólnopolskich, czyli tzw. „Samorządowym Oscarem”. W 2010 roku wyróżniony Różą Franciszki Cegielskiej, przyznawaną wybitnym osobowościom samorządowym, a w 2016 odznaczony przez Prezydenta RP Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.



Julia Patorska

Julia posiada 15-letnie doświadczenie zawodowe. Przez kilka lat pracowała jako urzędnik służby cywilnej w Ministerstwie Infrastruktury, gdzie zajmowała się tematami finansowania infrastruktury z funduszy pozabudżetowych. Posiada szeroką wiedzę na tematy związane z finansowaniem inwestycji publicznych, w tym także w formule PPP. Jako konsultant realizowała projekty z różnych sektorów wspierając zarówno podmioty publiczne jak i prywatne. Ponadto od kilku lat rozwija usługi doradcze w obszarze analiz społecznych i ekonomicznych, m.in. doradzała w zakresie prognozowania wydatków strukturalnych na poziomie krajowym i UE, zajmowała się oceną wpływu regulacji i zmian realizowanych polityk na gospodarkę i społeczeństwo, a ponadto prowadziła badania nad rozwojem regionalnym w kontekście zarządzania zmianą gospodarczą. W ostatnich latach prowadziła projekty dotyczące interdyscyplinarnych badań środowiska i danych ekonomii środowiska oraz zasobów naturalnych w ramach projektów m.in. dla Ministerstwa Środowiska, Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Organizacji Odzysku Opakowań Rekopol, Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych. Jest ekspertem zewnętrznym Centrum Badań i Analiz Pracodawców RP. Od 2017 roku przewodnicząca Rady Towarzystwa Ekonomistów Polskich.





Jakub Pawłowski

Dziennikarz i publicysta Dziennika Gazety Prawnej. Studiował psychologię, marketing i muzykę na Aberystwyth University w Wlk. Brytanii, oraz dziennikarstwo na warszawskim SWPS. W pracy zawodowej skupia się na zagadnieniach na styku ekologii, prawa i ekonomii.
Szczególnie bliskie są mu bolączki naszych małych ojczyzn, czyli samorządów, ich spółek komunalnych i lokalnych instytucji. Interesują go horyzontalne zjawiska, makro-trendy i wyzwania cywilizacyjne. Nie tylko te, które dotyczą ochrony środowiska. Po godzinach oddaje się swoim gitarowym pasjom.




Marek Pleśniar

Działacz społeczny. Dyrektor biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty www.oskko.edu.pl , zrzeszającego ok 6000 dyrektorów i urzędników oświatowych. Twórca i organizator Kongresu Zarządzania Oświatą -www.oskko.edu.pl/kongres/ - który od 14 lat rokrocznie odwiedza ok 900 osób. Organizator doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół. Ekspert w zakresie zarządzania oświatą. Aktualnie - uczestnik zespołu redakcyjnego "Polska edukacja 2035", - samorządowo - społecznej debaty oświatowej powołanej do życia w maju 2019 r. przez polskie organizacje samorządowe.



Andrzej Porawski

delegat na I, II i III KZD NSZZ „Solidarność”, członek Komitetu Obywa-watelskiego „Solidarność” przy Lechu Wałęsie (z ostatniego naboru); członek sztabu wyborczego KO „S” w Poznaniu w 1989 r., potem dyrektor Biura Posłów i Senatorów OKP w Poznaniu; 1990-91 – przewodniczący KO Woj. Poznańskiego. W latach 1990-98 i 2002-06 był radnym miasta Poznania, a w latach 1998-2002 - radnym Sejmiku Woj. Wielkopolskiego. W kadencji 1990-94 był członkiem Zarządu Miasta Poznania. Od 1991 r. jest dyrektorem Biura Związku Miast Polskich.
Od 1999 r. pełni funkcję sekretarza Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego ze strony samorządowej.
W latach 1992-3 i 1997-2001 współpracował z URM i KPRM w zakresie reform ustrojowych.
W latach 1998-2002 był i od roku 2014 ponownie jest członkiem rady Statystyki.
W latach 2008-2016 był członkiem Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, a w latach 2010-2016 – Rady Naukowej Instytutu Rozwoju Miast w Krakowie.
Jest członkiem Kapituły Orderu Odrodzenia Polski.
W roku 2015 otrzymał od pisma samorządowego „Wspólnota” tytuł Samorządowca 25-lecia. W roku 2016 otrzymał Nagrodę „Fundament Rzeczpospolitej” im. Prof. Michała Kuleszy.





Marek Prawda

Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Dr Marek Prawda objął stanowisko dyrektora Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce 1 kwietnia 2016 r. W latach 2012-2016, pełnił funkcję stałego przedstawiciela RP przy Unii Europejskiej. Wcześniej był ambasadorem RP w Szwecji i Niemczech. W latach 80. działał w "Solidarności". Pracował w Polskiej Akademii Nauk, gdzie w 1984 roku obronił pracę doktorską w dziedzinie socjologii. Autor wielu prac z zakresu stosunków polsko-niemieckich i integracji europejskiej.




Dominika Sikora

Zastępca redaktora naczelnego "Dziennika Gazety Prawnej".
Absolwenta wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizacja: polityka społeczna. Z Gazetą Prawną związana od 2003 roku. Specjalizuje się w tematyce z zakresu ochrony zdrowia. Dwa razy wyróżniana w kategorii media w konkursie Menadżer Zdrowia. W 2010 roku nagrodzona nagrodą Konfederatki w kategorii media przyznawana przez Pracodawców RP.



Szymon Sikorski

Prezes Zarządu i strateg w Agencji PR Publicon. Były Prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Pełnił funkcję doradcy zarządu m.in. Association of Business Service Leaders (ABSL), Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, WKS Śląsk Wrocław. Założyciel i pomysłodawca cyklu konferencji Social Media Day (socialmediaday.pl) - promującej rewolucje jaka dokonuje się dzięki nowym mediom oraz Zawartosci (zawartosci.com) - skupionej na insightach i foresightach strategicznych. Juror krajowych i międzynarodowych konkursów branżowych (Złote Spinacze, Bright Awards).
Absolwent Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej oraz Filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Wykładowca Uniwersytetu Wrocławskiego, SWPS, WSE im. ks. Tischnera w Krakowie i wielu innych uczelni wyższych. Wykładowca na studiach MBA (m.in. na WSH we Wrocławiu). Ekspert i trener w programie Markowa Gmina. Trener w projekcie "Strategicznie dla rozwoju" Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Pracował i pracuje przede wszystkim dla największych firm z branży finansowej, nieruchomości, FMCG, BPO/BSS, sektora publicznego, gmin i samorządów. W 2012 roku nagrodzony Złotym Spinaczem za projekt w kategorii Public Affairs & Lobbying. Wraz z zespołem laureat 5 Złotych Spinaczy. W 2014 roku nagrodzony wraz z zespołem za projekt w kategorii Community Relations w międzynarodowej nagrodzie Ragan‘s PR Daily Awards. Nominowany do SABRE Awards EMEA. Finalista Protonów 2014.





dr Mariusz Sokołowski

Doktor nauk humanistycznych, absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego i Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. W latach 2004-2007 rzecznik prasowy komendanta stołecznego a następnie do sierpnia 2015 roku - rzecznik prasowy komendanta głównego Policji. Laureat prestiżowej nagrody konkursu „PRotony” w kategorii „Rzecznik prasowy”. W 2012 r. uhonorowany nagrodą „Lwa PR”. Członek Akademii Ekspertów PR. Obecnie współwłaściciel agencji public relations R4S.





Roman Szełemej

Prezydent Wałbrzycha od 2011 roku. Dr nauk medycznych. Dyrektor (2002-2005), następnie z-ca dyr. ds. lecznictwa Szpitala im. dra A. Sokołowskiego w Wałbrzychu (2005-2011), ordynator oddz. kardiologicznego (od 2005 roku do dziś)





Wojciech Szczurek

Prezydent Gdyni. Doktor prawa, z zawodu sędzia. Aktywność samorządową rozpoczął w 1990 roku. W latach 1991-1998 pełnił funkcję Przewodniczącego Rady Miasta Gdyni, równocześnie reprezentował miasto w Sejmiku Samorządowym Województwa Gdańskiego. Od 1998 roku prezydent Gdyni. Wiceprezes zarządu stowarzyszenia „Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot”. Laureat licznych nagród i wyróżnień dla najlepszych samorządowców w kraju.



Leszek Świętalski

Sekretarz Generalny Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej.
Absolwent Akademii Rolniczej we Wrocławiu oraz krajowych i zagranicznych studiów podyplomowych. Pracował w administracji rządowej i samorządowej. Wielokadencyjny wójt Gminy Stare Bogaczowice. W latach 2000-2015 reprezentował polski samorząd w Kongresie Władz Lokalnych i Regionalnych Rady Europy. W latach 2002-2014 obserwator, z-ca i członek Komitetu Regionów UE, gdzie był członkiem Prezydium KR oraz przewodniczył Komitetowi CAFA.
W latach 2000-2015 członek Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP, a od 2015 r. Sekretarz Generalny ZGWRP.
Laureat Nagrody im. G. Palki (2009 r.) w dziedzinie ogólnopaństwowej, za aktywną działalność w najwyższych strukturach europejskich.





Marek Tejchman

Zastępca redaktora naczelnego Dziennika Gazety Prawnej. Dziennikarz specjalizujący się w tematach gospodarczych i międzynarodowych, autor filmów dokumentalnych. W latach 2007-2015 prowadził autorskie programy w TVN CNBC, TVN24 i TVN24 BIS. Wcześniej pracował między innymi w Polsacie i Radiu TOK FM, w którym pełnił funkcję zastępcy redaktor naczelnej.





Mateusz Trawiński

Wiceprezes Zarządu Centrum Innowacji Społeczno-Samorządowych CentroPolis S.A.. Odpowiada za realizację projektów dla administracji publicznej i biznesu. Autor kilkunastu publikacji naukowych w dziedzinie zarządzania instytucjami finansowymi, analizy narracyjnej i teorii socjologicznej. Doświadczenie zawodowe uzyskał w pracy na rzecz samorządu terytorialnego, realizacji projektów badawczych i marketingowych.



Arkadiusz Wiśniewski

Prezydent Opola.
Urodzony w 1978 roku, całe życie związany z Opolem. Wykształcenie wyższe, ukończone studia MBA na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz politologii i administracji na Uniwersytecie Opolskim, a także studia podyplomowe na Politechnice Opolskiej (audyt i kontrola). Doświadczenie zawodowe zdobył m.in. pracując jako nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Opolskim oraz jako menedżer w Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki. Jest autorem artykułów naukowych poświęconych problematyce samorządu terytorialnego oraz rozwoju regionalnego. Czterokrotnie wybierany do Rady Miasta Opola. W latach 2010 – 2013 był wiceprezydentem Opola odpowiedzialnym m. in. za współpracę z przedsiębiorcami i nauką oraz infrastrukturę miejską. Na prezydenta miasta jako kandydat bezpartyjny został wybrany w 2014 roku. W 2018 roku wybrany na drugą kadencję. Wybory wygrał w pierwszej turze osiągając ponad 78 procent poparcia. Żonaty, jedno dziecko (syn). Uwielbia czytać i podróżować. Pasjonuje się piłką nożną i koszykówką.



Jacek Wodzisławski

od 1997 roku pracuje w Fundacji RECAL, obecnie na stanowisku Prezesa Zarządu. Posiada ponad 20 lat doświadczenia w projektach i badaniach z zakresu gospodarki odpadami. Inicjator i współautor analiz rynku gospodarowania odpadami komunalnymi, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów opakowaniowych oraz licznych projektów edukacji recyklingowej. Współodpowiedzialny w Polsce za wdrożenie paneuropejskiej inicjatywy Every Can Counts / Każda Puszka Cenna. Współpracownik Krajowej Izby Gospodarczej. Współzałożyciel Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Członek Komisji Rewizyjnej Polskiego Stowarzyszenia Piwowarów Domowych.





Anna Wojciuk

Prezeska Inkubatora Umowy Społecznej, jedna z inicjatorek projektu #ZdecentralizowanaRP, dr hab. politologii, pracuje na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie zajmuje się analizą siły państw na arenie międzynarodowej, prowadziła badania naukowe m.in. na Uniwersytecie Harvarda.




Marek Wójcik

Ekspert i pełnomocnik Zarządu Związku Miast Polskich; w latach 2014 – 2015 wiceminister administracji i cyfryzacji; pełnił funkcje: dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich, członka Zarządu Powiatu Nowosądeckiego, dyrektora Urzędu Sądeckiej Miejskiej Strefy Usług Publicznych, Sekretarza Miasta Częstochowa. Wieloletni uczestnik prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Rady Dialogu Społecznego, komisji sejmowych i senackich.




dr Paweł Zembura

Pracuje w Instytucie Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie zajmuje się projektowaniem i ewaluacją polityk sportowych i ukierunkowanych na promocję aktywności fizycznej. Główny autor w polskiej edycji raportów Active Healthy Kids Global Alliance, podsumowujących aktywność fizyczną dzieci i młodzieży w 49 krajach. Brał udział w opracowywaniu strategii i diagnoz sportu dla samorządów w Polsce jak i ewaluacji ministerialnych programów upowszechniania aktywności fizycznej w Polsce. Na Kongresie opowie o stanie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce oraz o kierunkach efektywnych działań w tym zakresie z perspektywy samorządów. Więcej o jego aktywnościach można przeczytać na sportimpakt.org.




dr Lukas S. Zgiep

COO Beesfund.com
Od ponad 10 lat związany z branżą internetową. Specjalizuje się w nowych modelach biznesowych collaborative i sharing economy oraz technologii blockchain. Łączy innowacyjne startupy z inwestorami indywidualnymi. Aktywny inwestor w kilkunastu spółkach. Pierwszy w Polsce doktor ekonomii w tematyce sharing i collaborative economy. Prywatnie miłośnik nowych technologii, podróżowania i dronów. W wolnych chwilach pisze o technologiach i ekonomii na www.zgiep.com.





Tomasz Żółciak

Dziennikarz działu Ekonomia i Społeczeństwo Dziennika Gazety Prawnej. Z gazetą związany od 2010 roku, zajmuje się głównie tematyką polityczną, samorządową i gospodarczą. Na co dzień współpracuje z takimi resortami jak Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwo Cyfryzacji czy Ministerstwo Finansów.