Umieć spojrzeć w przyszłość.

W latach 2021-2027 do Polski trafi największy w jej historii strumień pieniędzy. Z jednej strony będą to fundusze europejskie, z drugiej środki z programu odbudowy – unijnej odpowiedzi na kryzys wywołany pandemią Covid-19. Do naszej dyspozycji postawiono łącznie blisko 140 mld Euro w formie dotacji oraz 34 mld Euro dostępne jako pożyczki. To razem ok. 1/3 rocznego PKB Polski.
Zgodnie z brukselskimi wytycznymi ok. 30% tych środków powinno być przeznaczone na transformację energetyczną i ochronę klimatu, kolejne ponad 20% na cyfryzację. Znaczne kwoty muszą być również zarezerwowane na inwestycje w kapitał ludzki – dostosowanie kwalifikacji do wymogów nowej gospodarki.
Jeden z niezbędnych czynników dalszego rozwoju Polski – finansowanie, zostanie spełniony. Jednak przyznane przez Unię środki to tylko szansa, nie gwarancja sukcesu gospodarczego. Nie da się go osiągnąć bez spełnienia wielu innych wymogów m.in.: dobrego i stabilnego prawa, które wspiera przedsiębiorczość i przedsiębiorców, efektywnej współpracy państwa i przedsiębiorców, uproszczenia procedur administracyjnych, optymalnych warunków dla rozwoju kluczowych sektorów i gałęzi, bliskiej współpracy nauki i biznesu, nowego modelu edukacji zawodowej, planu społecznego towarzyszącego transformacji energetycznej, wspierania rozwoju rynku kapitałowego i wielu innych.
Pandemia koronawirusa pokazała, że kluczową rolę w każdej gospodarce odgrywa nadal państwo, z jego sprawnością w zarządzaniu kryzysami, ochroną miejsc pracy, pomocą płynnościową. To również państwo będzie tworzyć warunki dla odbudowy gospodarki po Covid-19 i kierować ją na nowe tory. Te warunki muszą pozwalać na realizację ambicji przedsiębiorców, dawać im szansę na profity, czynić atrakcyjnymi programy zdobywania nowych kwalifikacji zawodowych, zachęcać do inwestycji w badania i rozwój itd.
Jaki jest pożądany zestaw narzędzi do budowy nowej gospodarki? Jakie konkrety powinny wypłynąć z Krajowego Planu Odbudowy? Jak utrwalić szybki wzrost gospodarczy i zagwarantować sobie awans do elity najlepiej rozwiniętych krajów?
Odpowiedzi m.in. na te pytania poszukamy w programie: „Nie ma przyszłości bez przedsiębiorczości”, który tworzymy wraz przedsiębiorcami, naukowcami, liderami opinii i przedstawicielami administracji, rządowej i samorządowej. Chcemy, aby było to miejsce, w którym toczy się rzeczowa debata o kierunkach rozwoju gospodarczego i przyszłości Polski.



Tegoroczna, dziewiąta edycja akcji, zainaugurowana została debatami online:


DEBATA ONLINE 11.03.

„Wpływowy znaczy odpowiedzialny – co oznacza bycie prawdziwym liderem w gospodarce?”

Kim są wpływowi w polskiej gospodarce? Jaką w niej odgrywają rolę i co powinno być ich obowiązkiem. Czy poczucie odpowiedzialności za gospodarcze, najbliższe otoczenie – coś co nazywamy gospodarczym patriotyzmem – jest do pogodzenia z biznesową racjonalnością? Jakie działania budują pozycję w Polsce i na co wpływowi powinni uważać? Czy wpływowi w Polsce mogą zmieniać zewnętrzne otoczenie, jak wpływa ono na nas? Dziennik Gazeta Prawna od lat wyróżnia wpływowych w gospodarce. W tym, niezwykłym roku, chcemy wspólnie z uczestnikami debaty zastanowić się czym staje się i czym powinno być bycie wpływowym. Czy jest nim właśnie odpowiedzialne przywództwo? A może odpowiedź na pytanie o to jak zachować się powinien wpływowy leży poza zakresem modnych dziś biznesowych słów? Czy opłaca się być wpływowym? Czy jest to jedynie realizacja osobistych ambicji czy wręcz przeciwnie – bycie wpływowym to zmierzenie się z poczuciem odpowiedzialności? Czy przyjęcie na barki takiego ciężaru jest poświęceniem osobistym, które przynosi większe dobro otoczeniu? Jaki jest praktyczny wymiar i korzyść z bycia wpływowym i jaką za ta wpływowość należy zapłacić cenę?

Zagadnienia:

  1. co to znaczy być wpływowym w polskiej gospodarce?
  2. jakich wpływowych potrzebuje Polska?
  3. czy firmie i przedsiębiorcy opłaca się być wpływowym?
  4. co oznacza pojęcie bycia wpływowym we współczesnym świecie?
  5. jaka odpowiedzialność wiąże się z byciem wpływem?
  6. w jaki sposób współcześnie zmienia się pojęcie wpływowości?
  7. jaka jest cena bycia wpływowym?

Uczestnicy debaty:

  • Krzysztof Krystowski, Prezes Związku Klastrów Polskich
  • Draginja Nadaždin, Dyrektorka Amnesty Innternational Polska
  • Marian Owerko, Przewodniczący Rady Nadzorczej Bakalland i Wiceprezes Polskiej Rady Biznesu
  • Artur Wiza, Wiceprezes Zarządu, Asseco Poland S.A.



DEBATA ONLINE wrzesień

„Klient i przedsiębiorca w cyfrowym świecie”

Cyfrowa rewolucja czyni współczesny kapitalizm niezwykłym, nie zmienia jednak jego podstawowej prawdy – to klient jest w centrum naszej uwagi. Nawet bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.
Czego w ostatnich miesiącach o potrzebach klienta się nauczyliśmy? Co skłania go do decyzji zakupowych? Które czynniki są a które będą decydującym o wyborach podejmowanych w sklepach i na zakupowych platformach? Jak do rzeczywistości konkurencyjnego rynku mają się deklaracje o społecznej odpowiedzialności?
Jaka jest przyszłość rynku ecomerce? Czy jest jeszcze sens traktować go jako coś oddzielnego od reszty handlu? Na czym polegały najistotniejsze zmiany które miały miejsce w Polsce ciągu ostatnich miesięcy? Czym polski sektor e-commerce będzie różnił się od tego z innych krajów?
W jaki sposób automatyzacja logistyki i produkcji zmieni rynek detaliczny? Czy rzeczywiście będziemy mieli do czynienia z nowym modelem globalizacji? Czy zaburzone łańcuchy dostaw i powrót produkcji do bogatych krajów wzmocni pozycje mniejszych graczy?

Zagadnienia:

  • najważniejsze trendy na rynku detalicznym w 2021 roku
  • jakie są i jakie będą najważniejsze potrzeby polskiego konsumenta?
  • na jakich polach toczy się konkurencja na współczesnym rynku detalicznym
  • w jaki sposób zmieniać się będzie struktura polskiego handlu
  • jakich nowych towarów i usług poszukiwać będą Polacy