Tegoroczny Economicus miał – z oczywistych przyczyn – odmienny charakter, gdyż zamiast uroczystej gali był finał online. To również z powodu pandemii jubileuszowa 10. edycja konkursu wydłużyła się o kilka miesięcy. Ale jak co roku „Dziennik Gazeta Prawna” nagrodził najlepsze książki ekonomiczno-biznesowe, które ukazały się na naszym rynku wydawniczym

Partner konkursu Economicus

Kategoria: Najlepsza książka szerząca wiedzę ekonomiczną

1 Miejsce:

„Europejski lider wzrostu. Polska droga od ekonomicznych peryferii do gospodarki sukcesu”
Marcin Piątkowski
Poltext, Warszawa 2020

Piątkowski – ekonomista związany z Akademią Leona Koźmińskiego oraz Bankiem Światowym – opowiada gospodarczą historię współczesnej Polski. Robi to w niesztampowy sposób, bo w przeciwieństwie do propagandowych broszur na temat polskiego cudu gospodarczego po 1989 r. sięga głębiej. Dowodzi, jak bardzo mocno polski wzrost ostatniego 30-lecia bazuje na inwestycjach z czasów wcześniejszych – głównie z okresu Polski Ludowej. Spojrzenie Piątkowskiego to przypomnienie, że rozwój społeczny nie bierze się znikąd. Co jest teraz także lekcją i wyzwaniem dla nas.



2 Miejsce:

„Pokolenie ‘89”
Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2020
Jakub Sawulski

„Pokolenie” jest ważnym głosem w debacie o minionym trzydziestoleciu. Jego siłą jest mocna argumentacja ekonomiczna podparta solidnymi faktami. Jakub Sawulski to autor, którego warto i czytać, i słuchać. Bo krytyka przemian to dla niego punkt wyjścia do dalszych poszukiwań. Bo skoro nie tak, jak było, to którędy? Czy po 30 cielęcych latach III RP przyjdzie 30 lat dojrzałych? Gra o duża stawkę dopiero się więc rozpoczyna.



3 Miejsce:

„Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat?”
Katarzyna Śledziewska, Renata Włoch
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020

Znów o nowych technologiach. Ale w przeciwieństwie do Zygmuntowskiego mniej publicystycznie oraz polemicznie. Za to opisowo. Jakie kontrowersje wywołuje działanie platform cyfrowych? Jak zorganizowana jest produkcja i jak wygląda monetyzacja w świecie nowych technologii? Wreszcie: jakie nowe zadania wyrastają przed państwami z powodu wkroczenia kapitalizmu na nowy etap cyfrowych monopoli?

Kategoria: Najlepszy poradnik biznesowy

1 Miejsce:

„Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw. Historie opowiedziane z pasją”
Mariola Ciszewska-Mlinarič
Poltext, Warszawa 2020

Wiele polskich przedsiębiorstw ma już za sobą bogate doświadczenia w robieniu interesów poza granicami. O lekcjach, które można wyciągnąć z tych przykładów „internacjonalizacji”, opowiada Mariola Ciszewska-Mlinarič. Jej praca może stać się kopalnią praktycznej wiedzy i celnych rad dla tych, którzy planują biznesową ekspansją. Albo są w jej trakcie.

2 Miejsce:

„Efekt piaskownicy. Jak szefować, żeby roboty nie zabrały ci roboty?”
Magdalena Kieferling
Helion/OnePress, Gliwice 2020

Zwykło się uważać, że problem bezrobocia technologicznego dotyczy przede wszystkim robotników. To oczywiście nie jest prawdą. Kompetencje menedżerskie także podlegają automatyzacji oraz algorytmizacji. Już od dawna nad głowami białych kołnierzyków gromadzą się ciemne chmury. Magdalena Kieferling, chętnie określająca siebie jako „szefolożka”, ma dla czytelników propozycję, która ma ich przygotować na nadciągające zmiany. W swojej książce rozbudowuje metaforę pracy jako wielkiej piaskownicy, w której spędzają czas dorośli ludzie. Jak sprawnie posługiwać się grabkami i łopatką w zmieniającej się rzeczywistości?

3 Miejsce:

„Rebranding. Strategiczna zmiana dla organizacji”
Barbara Mróz-Gorgoń
PWN, Warszawa 2019

Solidna i wieloaspektowa praca Barbary Mróz-Gorgoń z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Autorka pokazuje najpierw, na czym polega zmiana firmowej marki w teorii. Bo przecież zmiana może dotyczyć różnych dziedzin – od logo aż po zmianę strategii rozwoju. Następnie autorka odwołuje się do badań prowadzonych wśród organizacji, które przeszły już proces rebrandingu. Zebrana w ten sposób wiedza oraz doświadczenia mogą się przydać niejednemu biznesowemu wyjadaczowi.



Kategoria: Najlepsza zagraniczna książka ekonomiczna


1 Miejsce:

„Praca bez sensu”
David Graeber
tłum. Mikołaj Denderski, Krytyka Polityczna, Warszawa 2020

Ostatnia książka zmarłego jesienią ubiegłego roku amerykańsko-brytyjskiego antropologa. David Graeber – podobnie jak choćby w wydanym kilka lat temu „Długu” – ponownie trafnie opisał rzeczywistość. Pokazał, że we współczesnym kapitalizmie bardzo wiele ludzkich zajęć to zwyczajne „bullshit jobs”. Nierzadko są niezbyt dobrze płatne, nie dają satysfakcji, nie są społecznie użyteczne, a czasem wręcz szkodzą interesom ogółu. To właśnie tytułowe prace bez sensu – choć można Graeberowską frazę przetłumaczyć dużo mocniej.

2 Miejsce:

„Rządy ekonomii”
Dani Rodrik
tłum. Grzegorz Kulesza, PWN, Warszawa 2020

Dani Rodrik to jeden z najbardziej interesujących współczesnych ekonomistów. Nobla ciągle nie dostał, ale naukowy dorobek ma imponujący. Regularnie czyni również śmiałe wyprawy w kierunku publicystyki ekonomicznej. Rodrik zasłynął wcześniej krytyką liberalnej globalizacji, w tej książce podejmuje się rozliczenia własnej profesji: ekonomii oraz jej kapłanów – ekonomistów.

3 Miejsce:

„Poza PKB. Mierzmy to, co ma znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego”
Joseph Stiglitz, Jean-Paul Fitoussi, Martine Durand
tłum. Zbigniew Matkowski, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2020

Dorobek prac eksperckiej komisji OECD, która stara się tchnąć nowe życie w krytykę PKB jako uniwersalnego miernika stanu zdrowia gospodarki. Autorzy przekonują, że poleganie na jednym tylko wskaźniku przypomina zachowanie kierowcy, który wpatruje się wyłącznie w licznik prędkości, zapominając, że na desce rozdzielczej znajdują się inne wskaźniki, jak choćby kontrolka paliwa czy obrotów silnika. Tak samo jest teraz w ekonomii – wszyscy wpatrują się w PKB, zapominając o innych wskaźnikach. Czy uda się nam zmienić tę sytuację?