Elektrowstrząs dla polskiej gospodarki

Polska stała się jednym z najważniejszych dostawców części motoryzacyjnych na świecie. Samochody elektryczne są jednak prostsze od swoich kuzynów o napędzie spalinowym – średnio mają o 1/3 części mniej. Jak wpłynie to na kondycję branży w Polsce?

  • <strong> Produkcja i eksport branży motoryzacyjnej <strong>

<br>Części samochodowe stanowią poważną część produkcji motoryzacyjnej nad Wisłą. Ta część branży odpowiada za coraz większą część wartości sprzedanej sektora. Co równie ważne, części i akcesoria stanowią prawie połowę eksportu motoryzacyjnego w Polsce. Co więcej, wartość sprzedaży za granicę rośnie w tempie kilkunastu procent rocznie. W 2016 r. osiągnęła ona wartość 44,8 mld zł – o 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Dzięki temu Polska zajmuje 10. miejsce na świecie wśród krajów eksportujących części motoryzacyjne. Znad Wisły wysyłane do innych krajów jest 3,2 proc. globalnego eksportu w tej kategorii. <br>
  • <strong> Liczba części w zależności od typu pojazdu <strong>

<br>Ale „elektryki” nie potrzebują aż tylu komponentów co „spaliniaki”. Samochód z napędem spalinowym składa się przeciętnie z 30 tys. części. 23 proc. z nich znajduje się w silniku. Silniki elektryczne są znacznie prostsze. Dlatego wyposażone w nie auta składają się jedynie z 18 tys. części. Zupełnie nowym elementem są za to ogniwa litowo-jonowe, czyli elektryczne odpowiedniki baków z paliwem. Popularnie zwane bateriami, mogą ważyć nawet kilkaset kilogramów. W przypadku Tesli, ogniwo o większej pojemności waży 450 kg.<br>
  • <strong>Wartość samochodu i łańcuch wart. dodanej <strong>

<br>Branżę czekają więc spore zmiany. W Polsce działa kilka fabryk silników spalinowych. Za kilkanaście lat stracą rację bytu. Co więcej, zmienia się również sam model funkcjonowania branży motoryzacyjnej. Przede wszystkim fizyczne komponenty samochodu będą stanowiły coraz mniejszą część jego wartości, zmieni się również model biznesowy sektora. Jeśli branża w Polsce chce utrzymać (albo poprawić) swoją pozycję na rynku motoryzacyjnym, musi wpisać się w te trendy.<br>
  • <strong>Fabryki silników do aut, zatrudnienie w branży motoryzacyjnej <strong>

<br>W Polsce działa blisko 1000 producentów części motoryzacyjnych, które łącznie zatrudniają 147,4 tys. osób, co stanowi 80 proc.  miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym. <br><br>

<small>Dane na podstawie raportu „rEVolucja za kulisami. Jak elektromobilność zmieni rynek dostawców sektora samochodowego” przygotowanego na zlecenie Fundacji Impact, organizatora konferencji Impact Mobility Revolution 2019</small>
statystyki

Komentarze (1)

  • 007KAL(2019-02-06 15:03) Zgłoś naruszenie 21

    Jaśnie Ważny Pan Autor zamiast "napisać tekst bez treści" powinien wspomnieć "jak to jest już teraz - Polska staje się potentatem w produkowaniu/składaniu baterii akumulatorów do samochodów elektrycznych - i czy przypadkiem, w przyszłości samochód elektryczny (czyli dużo mniej sprawny energetycznie - analizując "od paliwa do energii przenoszonej na koła", a w konsekwencji generujący więcej "skumulowanego" CO2 i innych bardzo niebezpiecznych odpadów, które dzisiaj "Ci Lepsi" wywożą do Polski i/lub krajów afrykańskich) obroni się w miastach (bo najbrudniejsze elektrownie są poza miastami), a poza miastami dalej będziemy używać tanich nowych samochodów hybrydowych z silnikami spalinowymi (napędzającymi elektrownie lokalne samochodów) produkowanymi w Polsce....

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!