Jest to bezzwrotna pomoc finansowa. Jej celem jest uzupełnienie funduszów, które posiada beneficjent. Najczęściej przybiera formę refundacji części poniesionych kosztów. Oznacza to, że po przyznaniu dotacji na konkretny projekt najpierw należy znaleźć środki własne na pokrycie kosztów danego przedsięwzięcia, a dopiero następnie otrzymuje się ich zwrot. W wyjątkowych przypadkach można otrzymać zaliczkę w postaci części dotacji, która została przyznana.
Beneficjentem mogą być zarówno podmioty gospodarcze, jak i jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymanie dopłaty z budżetu państwa lub funduszy unijnych często wiąże się z określonymi warunkami, które starający się o dotacje musi spełnić.
Do składanego wniosku należy załączyć wymagane przez subsydiującego dokumenty. Mogą to być aktualne raporty finansowe, kopie ewentualnych wniosków kredytowych, plan projektu z wyszczególnieniem jego stadiów oraz jego uzasadnienie ekonomiczne. Bardzo istotne jest zapoznanie się z tymi wymogami, ponieważ często niekompletne lub źle wypełnione wnioski są odrzucane, bez możliwości ich uzupełnienia w dalszym stadium postępowania. Określona procentowo część projektu musi zostać sfinansowana ze środków własnych. Kolejnym warunkiem uzyskania dotacji może być wymóg pochodzenia części pieniędzy z kredytu bankowego (istnieją tzw. kredyty pomostowe).
Dotacje dzielą się na:


* przedmiotowe – dotyczące dopłacania do nieopłacalnej produkcji lub sprzedaży danego towaru lub usługi,

* podmiotowe – dotyczące dopłacania do nieopłacalnej działalności podmiotu.

Kamila Latosińska

Podstawa prawna
* Art. 69–76a i 93 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014).
* Art. 8 i 42–51 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966).