Od wielu lat toczyły się w środowisku medycznym dyskusje o potrzebie wprowadzenia nowych unormowań w zakresie etycznych zachowań marketingowych. Firmy zrzeszone w Stowarzyszeniu Przedstawicieli Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych (SPIFF) przyjęły w maju 2006 r. nowy kodeks farmaceutycznej etyki marketingowej. Wyznacza on nowe standardy etyczne i stanowi zbiór restrykcyjnych zasad i regulacji dotyczących promocji i reklamy leków. Głównym jego celem jest określenie przejrzystych, merytorycznych i jednolitych zasad promocji produktów leczniczych. Kodeks ma także pomóc w budowaniu wiarygodności i zaufania w relacjach z pacjentami i podmiotami współpracującymi z sygnatariuszami dokumentu. Powstał bowiem w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie zmiany zachowań etycznych nie tylko w całym środowisku medycznym, ale i wśród jego klientów.

Nowy kodeks etyki wyznacza normy działań promocyjnych i odnosi się do wszelkich metod i form reklamy produktów leczniczych, w szczególności do materiałów reklamowych (np. ulotek), reklamy prasowej i aktywności przedstawicieli medycznych. Dokument reguluje również kwestię wręczania upominków, przejawów gościnności oraz organizacji spotkań promocyjnych produktów leczniczych. Ważną część kodeksu etyki stanowią zapisy dotyczące tzw. badań klinicznych IV fazy, czyli badań prowadzonych po zarejestrowaniu leku i wprowadzeniu go na rynek.

Wśród zapisów kodeksu znajdują się m.in. szczegółowe odniesienia do działań firm związanych z organizacją kongresów i sympozjów. Przedsięwzięcia te mają na celu poszerzanie wiedzy uczestników i informowanie o najnowszych zdobyczach nauki w dziedzinie farmacji i medycyny. Intencją twórców kodeksu farmaceutycznej etyki marketingowej było stworzenie przepisów, które jasno określają zasady organizowania spotkań naukowych. Kodeks dopuszcza możliwość pokrycia przez firmę kosztów związanych jedynie z podstawowym celem kongresu lub sympozjum, zakazując sponsorowania wydarzeń pozamerytorycznych.Podstawą powstania kodeksu etyki są:

  • - prawo farmaceutyczne,
  • - kodeks Europejskiej Federacji Producentów Leków i ich Stowarzyszeń (EFPIA),
  • - dotychczasowy kodeks etyki marketingowej,
  • - prawo podatkowe,
  • - przepisy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
  • - kodeks karny.

Kodeks etyczny SPIFF jest w wielu swoich zapisach bardziej restrykcyjny od wymienionych dokumentów.

Krzysztof Polak