38 mln złotych na budowę dróg lokalnych przeznaczą władze Torunia w latach 2017-2019. Środki na realizację programu będą pochodziły z budżetu miasta.

"Od wielu lat postulowaliśmy wprowadzenie takiego programu. W końcu się udało. Pozwoli on w dłuższej perspektywie planować inwestycje osobom prywatnym, które chcą gdzieś rozpocząć budowę domu, jak i przedsiębiorcom. Poszerzyliśmy sposób planowania modernizacji dróg lokalnych z roku na trzy lata. Chciałoby się program rozszerzyć jeszcze bardziej, ale i tak jest to duży krok w dobrym kierunku. Poszczególne inwestycje zostały wybrane według klucza ważności danej drogi dla mieszkańców. Kwota 38 milionów złotych nie jest astronomiczna, ale pamiętajmy, że program obejmuje tylko drogi gminne" – powiedział Bartłomiej Jóźwiak, radny klubu PO, który głosował za przyjęciem projektu.

Realizacja programu budowy dróg lokalnych w 2017 roku ma kosztować Toruń 12,6 mln złotych. Wśród najdroższych inwestycji ujętych w projekcie w tym okresie znajdują się m.in. II etap budowy ul. Winnica (koszt ok. 1,2 mln zł), I etap przebudowy ul. Działowej (1,05 mln zł) oraz przebudowa ul. św. Antoniego (1 mln zł). Łączna długość remontowanych ulic wyniesie ok. 6,4 km.

W 2018 roku zadania ujęte w projekcie obejmują ok. 6,2 km dróg gminnych, a koszt ich wykonania oszacowano na 12,5 miliona złotych. Wśród najbardziej kosztownych znajdują się dalsze prace na ul. św. Antoniego (1,025 mln zł), prace na przedłużeniu ul. Turystycznej, polegające na przebudowie mostu drewnianego przez rzekę Drwęcę (1 mln zł), a także II etap przebudowy ul. Rypińskiej (0,965 mln zł).

W ostatnim roku obowiązywania "Programu Budowy Dróg Lokalnych na lata 2017-2019" założono realizację inwestycji na odcinku ok. 7,2 km, które mają kosztować 13 mln zł. I etap przebudowy ulicy Łącznej kosztował będzie budżet miasta ok. 1,8 mln zł, przebudowa ulicy Gdańskiej 1,12 mln zł, a prace modernizacyjne na ul. Twardej 0,97 mln zł.

Sposób procedowania nad programem wywołał protesty radnych opozycyjnego klubu Czasu Mieszkańców. "Sposób konsultowania tego projektu pokazał, że rada miasta nie jest prezydentowi do niczego potrzebna. W przygotowaniu programu uczestniczyli bowiem tylko radni koalicji rządzącej w mieście. Proponowaliśmy procedowanie go w dwóch czytaniach, żebyśmy mieli do grudnia czas na szersze zapoznanie się z poszczególnymi planami inwestycyjnymi i możliwość merytorycznego odniesienia się do nich. Ten wniosek przepadł i program przegłosowano. Nie rozumiem, dlaczego nie mieliśmy wglądu w ten projekt od tego samego momentu, co radni koalicji rządzącej" - mówił Maciej Cichowicz z "Czasu Mieszkańców".

Dane, którymi dysponuje magistrat wskazują, że w Toruniu znajduje się 337,1 km dróg gminnych. To łączna długość 760 ulic. Inwestycje wykonane w poprzednich latach powodują, że na koniec 2016 roku nawierzchnię twardą ulepszoną (bitumiczną, betonową lub z kostki brukowej) posiadać będzie 529 ulic o długości 243,4 km; program "Budowa i modernizacja sieci dróg lokalnych" na 2016 rok obejmował 45 ulic o długości ok. 9 km. Koszt tych inwestycji to 13,2 mln zł.(PAP)