Od przyszłego tygodnia banki i telekomy będą pomagać w zakładaniu profili zaufanych. Potem swoje sprawy załatwimy bez wychodzenia z domu.
Kluczem jest założenie profilu zaufanego (PZ), czyli uzyskanie formy elektronicznego podpisu do kontaktów z urzędami. Stanie się to możliwe za pośrednictwem systemów e-bankowości czy operatorów komórkowych. Dzięki temu cała procedura zostanie znacznie uproszczona. Rząd ma nadzieję, że prostszy sposób wyrobienia sobie PZ zachęci obywateli od częstszego załatwiania spraw przez internet. A to skróci kolejki w urzędach.
Najbardziej zaawansowany w przygotowaniach jest bank PKO BP. – Obecnie rozwiązanie testuje kilkadziesiąt osób z Ministerstwa Cyfryzacji, Centralnego Ośrodka Informatyki i naszego banku. Na razie wszystko przebiega pomyślnie. W tym tygodniu powinniśmy wiedzieć, kiedy usługa zostanie udostępniona obywatelom – informuje Magdalena Lejman z biura prasowego banku.
Z naszych ustaleń wynika, może się to stać już w przyszłym tygodniu. Nieoficjalnie wiadomo, że np. PKO BP udostępni nową usługę od najbliższego poniedziałku. Poza tym resort cyfryzacji podpisał lub ma w akceptacji umowy o współpracy (w zakresie testów) jeszcze z 17 podmiotami. Wśród nich są m.in. mBank, Millennium, Raiffeisen, BOŚ, Credit Agricole, ale też firmy spoza sektora bankowego: Autenti, Asseco, T-Mobile, Orange czy Play. Każda z nich będzie stopniowo włączana do projektu, w zależności od przebiegu testów i postępu prac. Cały proces ma potrwać kilka tygodni.
Do tej pory PZ wyrobiło ok. 500 tys. obywateli. Duża część to urzędnicy. Istnieje obawa, że gdyby wiele osób równocześnie próbowało założyć sobie profil zaufany, to system mógłby nie wytrzymać (z systemów transakcyjnych korzysta w Polsce ok. 16 mln osób). Wydajność jest wciąż główną wadą platformy ePUAP, służącej do kontaktów obywateli z urzędami. To dlatego miesiąc temu decyzją rządu profil zaufany został wyodrębniony z systemu ePUAP, a związane z nim funkcjonalności przeniesione do wydzielonego systemu. Stąd też stopniowe dopuszczanie do nowego projektu kolejnych partnerów.
Dzięki PZ przez komputer można złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego czy odpisu aktu stanu cywilnego, wnioskować o świadczenie z programu „Rodzina 500 plus”, dopisać się do spisu wyborców, uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu czy wysłać pismo do urzędu.
Jak ma wyglądać nowy sposób zakładania PZ? Tożsamość obywatela potwierdzać będzie bank (tam klient już jest zweryfikowany, gdy korzysta z e-bankowości). Przykładowo, po zalogowaniu się w serwisie internetowym banku klient znajdzie opcję utworzenia profilu zaufanego. Tam ustawi swój login do PZ. Następnie wszędzie tam, gdzie będzie możliwość skorzystania z PZ, np. na platformie ePUAP, będzie weryfikował swoją tożsamość poprzez chwilowe przekierowanie do systemu tego banku. Na tej samej zasadzie dziś robimy zakupy w sieci czy kupujemy bilety online – w pewnym momencie zostajemy przekierowani do e-bankowości, by dokonać przelewu. – Nie będzie żadnej automatycznej wymiany danych na temat obywatela między nami a portalami, z których będą korzystać osoby posiadające profil zaufany – zaznacza Magdalena Lejman z PKO BP.
Dotąd do założenia profilu zniechęcała skomplikowana procedura. Wpierw trzeba było założyć konto na specjalnym portalu. Kolejny krok to wniosek o utworzenie profilu zaufanego, a potem jeszcze wizyta w wybranym urzędzie (np. urzędzie miasta lub gminy, urzędzie skarbowym, oddziale ZUS – w sumie ponad 1420 punktów w kraju), by tam potwierdzić tożsamość i zweryfikować dane osobowe z danymi wprowadzonymi do systemu.
– To bardzo ważny krok w stronę upowszechniania elektronicznych usług oferowanych przez administrację publiczną, ale nie ostatni. Naszym celem jest stworzenie urzędu online, który będzie działał 24 godziny na dobę – zapowiada Karol Manys, rzecznik resortu cyfryzacji.