Na wtorkowym posiedzeniu rząd ma m.in. wysłuchać informacji ministra zdrowia o pracach nad pakietem regulacji dotyczących reformy służby zdrowia. Ministrowie mają też zająć się założeniami reformy systemu budżetowego.

Założenia systemowej reformy służby zdrowia minister Konstanty Radziwiłł przedstawił premier Beacie Szydło już na początku lipca. Po tym spotkaniu resort informował, że minister otrzymał zielone światło dla dalszych prac nad zmianami.

Zgodnie z zapowiedziami Radziwiłła duża reforma organizacyjna służby zdrowia ma doprowadzić do przejścia z systemu ubezpieczenia zdrowotnego do systemu, który obejmie wszystkie osoby w Polsce potrzebujące opieki medycznej. Chodzi o wprowadzenie uprawnienia obywatelskiego, a nawet rezydenckiego, które zgodnie z konstytucją "obejmie wszystkich potrzebujących opieki zdrowotnej w RP".

Resort zapowiada także likwidację NFZ i przebudowę instytucji odpowiedzialnej za organizację płacenia za służbę zdrowia. Radziwiłł informował, że NFZ zostanie zastąpiony państwowym funduszem celowym, będącym "gwarantowaną zakładką w budżecie państwa". Środkami na ochronę zdrowia na poziomie centralnym administrować ma minister zdrowia, a na poziomie regionalnym - agendy przy wojewodach.

Minister zdrowia podkreślał także konieczność wprowadzenia opieki koordynowanej i tym samym reformę sposobu płacenia za świadczenia zdrowotne (tak, by finansowane były nie pojedyncze świadczenia, ale właśnie opieka skoordynowana). Obecnie prowadzony jest już pilotaż takiej opieki nad ciężarną, w ramach którego kobieta nie szuka poszczególnych usług medycznych, tylko dostaje ofertę pełnej opieki.

Szef resortu zdrowia wskazywał także na konieczność stopniowego, gwarantowanego ustawą wzrostu publicznych nakładów na ochronę zdrowia. Resort chce, by na finansowanie służby zdrowia przeznaczano 6 proc. PKB.(PAP)

Na wtorkowym posiedzeniu Rada Ministrów ma też omówić założenia reformy systemu budżetowego. Resort finansów chce, aby podstawą rocznego planowania budżetu były średniookresowe ramy budżetowe, planuje też wzmocnić rolę rządu w polityce budżetowej i MF, jako podmiotu odpowiedzialnego za stabilność finansów - wynika z informacji MF przekazanych PAP.

"Celem reformy będzie wdrożenie mechanizmów prowadzenia i koordynacji odpowiedzialnej polityki budżetowej, wykraczającej poza horyzont jednego roku budżetowego, a także instrumentów zapewniających efektywną alokację środków publicznych w kolejnych budżetach" - poinformowało PAP biuro prasowe ministerstwa finansów.

Założenia reformy systemu budżetowego - poinformowało MF - odnoszą się przede wszystkim do najważniejszych, z punktu widzenia efektywnego zarządzania środkami publicznymi, aspektów systemu budżetowego w części dotyczącej wydatków publicznych. Stanowić one będą podstawę opracowania szczegółowych rozwiązań legislacyjnych.

Dotyczyć one mają m.in. "wprowadzenia średniookresowych ram budżetowych, stanowiących podstawę planowania rocznego oraz instrument koordynacji polityki budżetowej, czemu towarzyszyć będzie wzmocnienie roli Rady Ministrów jako kreatora tej polityki, określającego priorytety wydatkowe, a także Ministra Finansów jako podmiotu odpowiedzialnego za zapewnienie długookresowej stabilności finansów publicznych".

Założenia mają być także podstawą do wprowadzenia nowego podziału budżetu państwa oraz jednolitej klasyfikacji wydatków o charakterze zadaniowym. Według MF umożliwi to odejście od istniejącego podwójnego sposobu klasyfikowania wydatków (odrębnie w układzie zadaniowym i tradycyjnym). Planowane jest też uporządkowanie systemów zbierania danych (sprawozdawczości budżetowej oraz sprawozdawczości finansowej).

Rząd zająć ma się też projektem nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który zakłada, że w przypadku ubezpieczanego, decyzja zobowiązująca do zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych nie mogłaby być wydana później niż w terminie 5 lat od ostatniego dnia okresu, za który pobrano nienależne świadczenie.

Rada Ministrów rozpatrzyć ma również m.in. projekt nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz ustawy o świadczeniach emerytalnych.

Wprowadza on możliwość nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych (mimo nieodprowadzania składki na Fundusz Pracy) oraz świadczenia przedemerytalnego przez osoby, które były uprawnione do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna z tytułu sprawowania opieki nad osobą niepełnosprawną, a które utraciły te świadczenie na skutek śmierci osoby, nad którą sprawowały opiekę. (PAP)