Integrowanie wszystkich rodzajów transportu zbiorowego oraz równoważenie układu komunikacyjnego pomiędzy różnymi częściami woj. opolskiego zakłada przygotowywana przez samorząd regionu aktualizacja planu transportowego na lata 2017-2015.

Jak przekazała rzeczniczka urzędu marszałkowskiego woj. opolskiego Violetta Ruszczewska, infrastruktura komunikacyjna regionu była wiodącym tematem wtorkowej sesji tamtejszego sejmiku.

Odpowiedzialny za te kwestie członek zarządu województwa Szymon Ogłaza relacjonował prace nad planem transportowym, który zacznie obowiązywać od 2017 r. Choć radni sejmiku już w 2014 r. przyjęli zrównoważony plan rozwoju transportu publicznego woj. opolskiego na lata 2017-2025, powstała potrzeba zaktualizowania tego dokumentu.

Według Ogłazy kluczową zasadą stanie się powiązanie wszystkich rodzajów transportu zbiorowego, aby mógł on być alternatywą dla prywatnych środków komunikacji.

Łączna wartość planowanych nakładów na infrastrukturę drogową w najbliższych latach ma wynieść 542,6 mln złotych, a do przebudowy zaplanowano 110 km dróg (władze regionu akcentują, że nie jest to wartość ostateczna wobec spodziewanych oszczędności przetargowych).

Plan uwzględnia m.in. największe w historii zadanie drogowe na Opolszczyźnie realizowane przez samorząd województwa. Wartą w sumie ponad 124 mln zł umowę na budowę obwodnicy Czarnowąsów i Dobrzenia podpisano w marcu br. Obwodnica, która ma powstać do końca września 2017 r., ma stać się częścią regionalnego układu drogowego w osi północ-południe; ma także pomóc rozwiązać problemy komunikacyjne związane z dojazdem do rozbudowywanej Elektrowni Opole.

Ponadto w przygotowywanym dokumencie postulowane są: uzyskanie spójnej sieci drogowej o jednakowych parametrach technicznych, poprawa dostępności do węzłów drogowych na A-4 i terenów inwestycyjnych, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wśród inwestycji kolejowych zmodernizowane mają zostać trzy jednotorowe linie kolejowe: Nysa–Opole (linia nr 287), Opole–Kluczbork (linie nr 301 i 293) oraz Nysa–Brzeg (linia nr 288).

List intencyjny ws. planowanych remontów tych trzech linii o łącznej długości 140 km przedstawiciele spółki PKP PLK Kolejowe i samorządu regionu podpisali w lutym ub. roku. Remonty łącznie ok. 140 km tych linii mają być współfinansowane środkami unijnymi rozdzielanymi przez władze województwa – ok. 31,4 mln euro (samorząd ma też dołożyć się do modernizacji trasy E30 Opole - Kędzierzyn-Koźle).

Ponadto do 15 należących do województwa pojazdów szynowych do końca stycznia 2018 r. ma dołączyć pięć kolejnych pociągów Impuls (pierwszy w te wakacje).

Według relacji Ruszczewskiej w dyskusji podczas sesji sejmiku poseł Ryszard Wilczyński (PO) podkreślał, że przygotowywana aktualizacja planu transportowego po raz pierwszy podejmuje problem zrównoważenia układu komunikacyjnego pomiędzy różnymi częściami regionu. Wskazał na kwestie dostępności do trasy S8, która – jak mówił – dla północnej części województwa ma takie samo znaczenie, jak A4 dla jego terenów południowo-wschodnich.

Radni Zdzisław Siewiera (PLS) i Józef Kotyś (MN) przypominali o problemie jednotorowego odcinka kolejowego Zawadzkie-Lubliniec (część połączenia m.in. CMK-Wrocław), gdzie pociągi Przewozów Regionalnych (w ub. roku samorząd województwa zlecił temu przewoźnikowi obsługę pasażerskich przewozów kolejowych przez pięć lat) muszą ustępować rosnącemu ruchowi pociągów ponadregionalnych.

Radny Ryszard Zembaczyński (PO) podniósł m.in., że dojazd do budowanej obwodnicy Czarnowąsów może być problematyczny gdy w razie większej powodzi północna obwodnica Opola pogrąży się w wodzie. Radny Kazimierz Pyziak (PSL) mówił natomiast o niszczejącym budynku dworcowym w Głubczycach i pytał o reaktywację linii kolejowej Racławice – Racibórz.

W sejmiku woj. opolskiego koalicję tworzą kluby PO, PSL i Mniejszości Niemieckiej; opozycją jest PiS.(PAP)