„Strajk będzie miał charakter kroczący. Rozpoczną go pracownicy Śląskiego Zakładu PKP Cargo w Tarnowskich Górach. W kolejnych dniach do protestu będą się przyłączać pozostałe zakłady spółki w całym kraju” - zapowiedział szef kolejarskiej Solidarności Henryk Grymel.

Spór zbiorowy na tle płacowym w PKP Cargo trwa od lutego. W ocenie związkowców zarząd spółki nie realizuje zapisów paktu gwarancji pracowniczych podpisanego przed debiutem giełdowym spółki, zgodnie z którymi załoga miała zapewniony coroczny wzrost wynagrodzeń.

Według związkowców, dopiero podczas mediacji pracodawca zaproponował podwyżkę wynagrodzeń - o 110 zł netto. Strona społeczna nie zgodziła się na taką kwotę. Swoje żądanie podwyżki w wysokości 250 zł netto związkowcy uzasadniają bardzo dużym obciążeniem pracą załogi spółki. Podkreślają, że w związku z realizowanym w spółce programem dobrowolnych odejść pracownikom, którzy zostali w firmie, znacząco poszerzono zakres obowiązków służbowych. W ramach programu dobrowolnych odejść od początku roku zatrudnienie w PKP Cargo spadło o 4,5 tys. osób.

W sierpniu, po fiasku mediacji z pracodawcą, we wszystkich zakładach PKP Cargo przeprowadzono referendum strajkowe. 96 proc. głosujących opowiedziało się wówczas za rozpoczęciem strajku. We wrześniu w spółce ogłoszona została gotowość strajkowa.

„Naszym zdaniem zarząd spółki miał bardzo dużo czasu na zaproponowanie kompromisowego rozwiązania i uniknięcie tego protestu. Zdajemy sobie sprawę z konsekwencji strajku dla spółki, ale nie możemy pozwolić na to, by pracodawca oszczędzał wyłącznie kosztem pracowników. Teraz czekamy na reakcję zarządu PKP Cargo. Odwołamy strajk tylko pod warunkiem, że spełniony zostanie nasz postulat płacowy” - zaznaczył Grymel.

PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej. 30 października 2013 r. zadebiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP SA. W 2014 r. grupa PKP Cargo osiągnęła 4,257 mld zł przychodów i 276 mln zł zysku netto, przewożąc 111 mln ton ładunków.

Grupa posiada 48 tys. węglarek, 3 tys. platform intermodalnych, 15 tys. pozostałych wagonów innego typu, 1,3 tys. lokomotyw elektrycznych i drugie tyle lokomotyw spalinowych. Zatrudnia obecnie 22,6 tys. osób