Ochrona danych
Tylko 23 proc. Polaków uważa, że posiada pełną kontrolę nad swymi danymi podawanymi w internecie. To i tak lepiej od średniej unijnej, która wyniosła 15 proc.
Takie wyniki przyniosło badanie Eurobarometru dotyczące ochrony danych przeprowadzone wśród 28 tys. obywateli z 28 państw członkowskich UE w okresie od 28 lutego do 9 marca 2015 r. Jak wypadła Polska na tle pozostałych państw? Z jednej strony bardziej niż inni jesteśmy przekonani, że mamy kontrolę nad danymi w internecie. Z wynikiem 23 proc. znajdujemy się na 8. pozycji pod tym względem. To całkiem nieźle, zważywszy, że w Niemczech tylko 4 proc. badanych wyraziło podobne zdanie, w Holandii 9 proc., a w Austrii 12 proc. O całkowitym braku kontroli nad danymi w sieci przekonanych jest 21 proc. Polaków, podczas gdy we wskazanych krajach jest to odpowiednio: 45 proc., 30 proc. i 31 proc. Średnia unijna wynosi tyle co w Austrii, czyli 31 proc.
Nieznacznie niższe niż średnia unijna jest też zaniepokojenie Polaków tym, że ich dane mogą zostać wykorzystane do innych celów, niż zostały pierwotnie zebrane. Wyraża je 26 proc. z nas, podczas gdy średnia dla UE to 28 proc.
Jednocześnie Polska znalazła się wśród trzech krajów, w których poziom obaw związanych z codzienną aktywnością w internecie wzrósł najbardziej w ciągu ostatnich 5 lat. Wynosi on teraz 47 proc., czyli aż 16 pkt proc. więcej niż w 2010 r. W tej kategorii plasujemy się nieco powyżej średniej unijnej, która wynosi 46 proc.
Jeszcze ciekawsze są wyniki dotyczące zaufania do poszczególnych kategorii instytucji czy firm przetwarzających dane osobowe. Tu wszystko zależy od tego, z jakim administratorem mamy do czynienia. Zaufanie do służby zdrowia wyraziło 61 proc. Polaków (średnia UE to 74 proc.), do władzy publicznej – 60 proc. (UE: 66 proc.). Mniej też wierzymy sklepom i domom handlowym – 35 proc. (UE: 40 proc.). Ale już bankom, instytucjom unijnym, operatorom telekomunikacyjnym i dostawcom usług internetowych – bardziej niż wszyscy obywatele UE. Tu wyniki wynoszą odpowiednio: 58 proc. (UE: 56 proc.), 55 proc. (UE: 51 proc.), 37 proc. (UE: 33 proc.) oraz 29 proc. (UE: 23 proc.). ©?
47 proc. Polaków wyraża obawy dotyczące kart sklepowych i lojalnościowych
21 proc. Polaków nie czyta polityk prywatności , gdyż uważa, że i tak nie są stosowane