Czy pijemy dużo alkoholu, czy dalej aktualny jest stereotyp Polaka nadużywającego napojów z procentami? W jakich okolicznościach najczęściej sięgamy po alkohol? Na te pytania odpowiada raport TNS Polska „Spożycie alkoholu w Polsce w 2012 r.” dla Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Raport odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące spożywania alkoholu przez Polaków. Wyniki pokazują m.in., że co 6. Polak w ogóle nie pije alkoholu, a odsetek abstynentów rośnie wraz z wiekiem. Tradycyjnie wśród konsumentów napojów alkoholowych jest więcej mężczyzn niż kobiet. Spożycie alkoholu w Polsce na mieszkańca jest niższe niż średnia dla Unii Europejskiej.

Z badań wynika także, że najchętniej spożywamy alkohol we własnym domu (67%) oraz u przyjaciół, znajomych (24%), głównie dla relaksu lub ze względu na szczególne okazje. W strukturze spożycia dominuje piwo (87,6%), na drugim miejscu są mocne alkohole (7%), dalej wino (5,3%). Na poziom spożycia niewielki wpływ ma wielkość miejsca zamieszkania (wieś, miasto). Alkohol dla współczesnych Polaków jest przede wszystkim dodatkiem do dobrej zabawy i spotkań w gronie rodziny czy przyjaciół.

„Na szczególną uwagę zasługują różnice w spożyciu alkoholu związane z płcią konsumenta. Kobiety szczególnie preferują wino – piją go więcej niż mężczyźni – oraz drinki. Mężczyźni piją przede wszystkim piwo i mocne alkohole. To specyfika ostatnich lat, spożycie piwa i wina w Polsce wzrosło o połowę w ciągu ostatniej dekady. Także styl konsumpcji jest zróżnicowany: mężczyźni częściej piją dla odstresowania, bez szczególnej okazji, kobiety zazwyczaj piją dla towarzystwa ze znajomymi lub partnerem” – komentuje wyniki Jędrzej Ochremiak, Research Executive w TNS Polska.

Co ważne, zdecydowana większość Polaków (99% kobiet, 86% mężczyzn) sięga po alkohol z umiarem, tzn. nie przekracza norm picia o niskim ryzyku wyznaczonych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Wbrew stereotypom alkoholu nie piją przede wszystkim gorzej wykształceni Polacy. Wśród osób lepiej wykształconych jest więcej pijących (90 proc.) niż wśród osób z wykształceniem średnim (84 proc.) , zawodowym (81 proc.) czy podstawowym (70 proc.) .

„Wyniki badania prowadzonego przez cały 2012 rok pokazują zmiany w modelu spożycia alkoholu w Polsce i burzą stereotypowe myślenie o stosunku Polaków do alkoholu – mówi Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Jak się okazuje, abstynenci nie są wcale wyjątkami w naszym kraju, w strukturze spożycia znacząco dominuje piwo, a odsetek konsumentów spada wraz z wiekiem. Najważniejsze jest jednak to, że większość konsumentów spożywa alkohol, w tym mocne trunki, z umiarem i odpowiedzialnie”.

Zachęcamy do obejrzenia animacji z wynikami badania, dostępnej na stronach http://www.tnsglobal.pl/jakpijapolacy/ oraz www.pijodpowiedzialnie.pl. Na tych stronach można również pobrać bezpłatny raport z badania w formacie PDF.