Rekolekcje wielkopostne mają w internecie większą popularność niż przepis na wielkanocną babę i wskazówki dotyczące dekorowania stołu na święta! Zaskakujące uduchowienie Polaków? Tylko pozornie - dopóki bazujemy na suchych statystykach. Głębsza analiza wypowiedzi internautów nadal stawia pod znakiem zapytania ich religijne przeżywanie zbliżających się świąt – wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów przeprowadzonego w ramach projektu Kompas Social Media.

Instytut Monitorowania mediów zbadał popularność haseł związanych z Wielkanocą w internecie w marcu 2013 r. Wyniki okazały się zaskakujące. Jakie sprawy związane ze świętami frapują internautów najbardziej, a które etapy przygotowań trzeba po prostu przetrwać?

Wielkanocny stół w internecie / Media / Instytut Monitorowania Mediów

Wielkanocny stół z internetu

Ile ciast wypada przygotować na święta i jakie w ogóle? Co należy brać pod uwagę, jeśli ma się dziecko ze skazą białkową lub cukrzyka wśród gości? Co włożyć do koszyczka, jak ozdobić stół, jak ubrać rodzinę – takich informacji szukają internauci przed świętami. Wymieniają się przepisami, wspierają poradami dotyczącymi organizacji świąt.

Gdybyśmy skomponowali świąteczne menu na podstawie statystyk z komentarzy i zapytań pozostawianych przez internautów w sieci, to na wielkanocnym stole w największej ilości pojawiłyby się pisanki, sernik, mazurek, zajączek i rzeżucha – wylicza Nina Olszewska z Instytutu Monitorowania Mediów. - Nie zabrakłoby też baranka, pasztetu, baby wielkanocnej oraz paschy.

Internauci a religijny aspekt Wielkanocy / Media / Instytut Monitorowania Mediów

Z rodziną czy wyjazdowe, lubiane czy nie?

W opiniach internautów dość często pojawia się dezaprobata dla siedzenia przy suto zastawionym stole w gronie rodzinnym – z jednej strony poszukiwane są przepisy na lekkie jedzenie, z drugiej coraz częściej pojawiają się zbuntowane głosy, jak na przykład: „w tym roku święta tylko we czwórkę, mam dość wielkiej rodziny męża”[forum.wizaz.pl] czy zainteresowanie wyjazdami wypoczynkowymi w okresie świątecznym. Opinie wyrażające pozytywny stosunek do świąt („uwielbiam święta”, „nie mogę się doczekać świąt”) równoważą się z tymi negatywnymi, związanymi głównie z oporem wobec konieczności gotowania, sprzątania i spotkań z rodziną.

Nie mogę doczekać się rekolekcji

Zaskakuje popularność rekolekcji w internecie – hasło to pojawiało się w marcu częściej niż „pisanki”. Z analizy publikacji wynika, że zainteresowanie tym zagadnieniem przejawiała głównie młodzież szkolna i rzadko ma odniesienia do przeżyć religijnych. Młodzi użytkownicy mediów społecznościowych wspominali, że rekolekcje będą lub były, cieszyli się wolnym czasem lub narzekali na konieczność chodzenia do kościoła. Nie zabrakło też utyskiwań rodziców dzieci, które w rekolekcjach udziału nie brały i wymagały opieki w czasie szkolnym. Podobnie wygląda sprawa drogi krzyżowej – wspominana była na przykład w kontekście zbyt późnej godziny (photoblog.pl).

W zgodzie z nauką Kościoła

Rekolekcje i droga krzyżowa to hasła popularne, gównie we wspomnianym kontekście młodzieży. Warto jednak zauważyć, że nie zabrakło w analizowanym okresie też merytorycznych wzmianek związanych z religijnym aspektem świąt. Informacje o duchowych przygotowaniach do świąt publikowały strony internetowe parafii z całej Polski. Dyskusje na temat spowiedzi i komunii w okresie wielkanocnym czy przeżywaniu Wielkiego Postu pojawiły się na forach takich jak opoka.pl czy katolik.pl. Były jednak w mniejszości.