statystyki

Tarcza 3.0: Terminy w kontrolach i postępowaniach podatkowych

autor: Patrycja Dudek, Agnieszka Pokojska29.05.2020, 08:08; Aktualizacja: 29.05.2020, 08:21
Tarcza 3.0 weszła w życie 16 maja. Pojawiła się więc wątpliwość, czy przy obliczaniu tego siedmiodniowego terminu uwzględniać 16 maja i traktować ten dzień jako pierwszy dzień terminu, po upływie którego terminy procesowe i sądowe przestają być zawieszone, czy zaczynać obliczanie siedmiodniowego terminu, po upływie którego terminy przestają być zawieszone, dopiero od 17 maja.

Tarcza 3.0 weszła w życie 16 maja. Pojawiła się więc wątpliwość, czy przy obliczaniu tego siedmiodniowego terminu uwzględniać 16 maja i traktować ten dzień jako pierwszy dzień terminu, po upływie którego terminy procesowe i sądowe przestają być zawieszone, czy zaczynać obliczanie siedmiodniowego terminu, po upływie którego terminy przestają być zawieszone, dopiero od 17 maja.źródło: ShutterStock

Odpowiadamy na najważniejsze pytania związane z postępowaniem podatkowym na podstawie tzw. tarczy antykryzysowej 3.0.

Czy terminy procesowe i sądowe nie zostały przypadkiem zawieszone już od 14 marca br., gdy wprowadzony został stan zagrożenia epidemicznego? Tak przynajmniej twierdzi mój doradca podatkowy, który radził mi nie składać skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzję fiskusa.

Rzeczywiście spotkać się można z poglądem, zgodnie z którym zawieszenie terminów obowiązywało w okresie dłuższym, niż wskazuje Ministerstwo Sprawiedliwości. Konkretnie, że terminy nie biegły lub przestały biec już od 14 marca. Takie stanowisko prezentują nie tylko doradcy podatkowi, lecz i niektórzy sędziowie sądów administracyjnych. Artykuł 15zzs specustawy o COVID-19, który wszedł w życie 31 marca br., mówił bowiem, że „nierozpoczęcie biegu terminów, jak i zawieszenie terminów już rozpoczętych obowiązuje w okresie zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii”. A stan zagrożenia epidemicznego ogłoszono już 14 marca. Niektórzy uważają więc, że wprowadzony 31 marca przepis zadziałał wstecz. Niewykluczone, że podatnikom uda się wygrać spory w tej sprawie. Czeka ich jednak o to bój w sądach administracyjnych. Wątpliwości dotyczą również daty odwieszenia terminów. Artykuł 68 ust. 6 i 7 tarczy 3.0 mówi bowiem, że terminy m.in. w postępowaniach i kontrolach podatkowych, których:

Tarcza 3.0 weszła w życie 16 maja. Pojawiła się więc wątpliwość, czy przy obliczaniu tego siedmiodniowego terminu uwzględniać 16 maja i traktować ten dzień jako pierwszy dzień terminu, po upływie którego terminy procesowe i sądowe przestają być zawieszone, czy zaczynać obliczanie siedmiodniowego terminu, po upływie którego terminy przestają być zawieszone, dopiero od 17 maja.

Co ciekawe, w sprawie daty odwieszenia terminów nie zgadzają się ze sobą nawet ministerstwa: sprawiedliwości i rozwoju. To pierwsze uważa, że terminy ruszyły już w sobotę (23 maja), drugie, że dopiero w niedzielę (24 maja). Dla bezpieczeństwa zalecamy jednak podatnikom brać pod uwagę termin wcześniejszy. 

patrycja.dudek@infor.pl

Podstawa prawna


Pozostało 85% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (3)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie