Rząd zajmie się we wtorek projektem ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej, zakładającym reorganizację terenowej administracji żeglugi śródlądowej. Przepisy mają wzmocnić urzędy żeglugi śródlądowej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej opracowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Celem projektowanej ustawy jest reorganizacja terenowej administracji żeglugi śródlądowej. Nowe przepisy mają wzmocnić urzędy żeglugi śródlądowej i przystosować je do wykonywania nowych zadań przy zapewnieniu dostępu do świadczonych usług publicznych przez urzędy.

Projekt zakłada przekształcenie pięciu urzędów żeglugi śródlądowej w delegatury urzędów żeglugi śródlądowej, a także przeniesienie obsługi finansowo-księgowej urzędów żeglugi śródlądowej z głównego księgowego urzędu obsługującego ministra właściwego ds. żeglugi śródlądowej do urzędów żeglugi śródlądowej.

W projekcie zawarto zmiany polegające m.in. na przekazaniu dyrektorom urzędów żeglugi śródlądowej kompetencji do upoważniania Wód Polskich do wykonywania praw właścicielskich na śródlądowych drogach wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym w celu realizacji inwestycji z zakresu ochrony przed powodzią.

Dyrektorzy urzędów będą także mogli zawierać z Wodami Polskimi porozumienia dot. realizacji inwestycji, a także porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego dot. wysokości kosztów inwestycji i kosztów utrzymania wód ponoszonych przez samorządy, w ramach prowadzonych inwestycji na drogach wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa.

Z informacji Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wynika, że ustawa Prawo wodne przewiduje nałożenie wielu nowych obowiązków na dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej, m.in. w zakresie utrzymania śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym w stanie zapewniającym bezpieczną żeglugę, ws. realizacji inwestycji w zakresie budowy, przebudowy i modernizacji śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym, a także opiniowania i uzgadniania dokumentów planistycznych i inwestycyjnych. (PAP)

autor: Kacper Reszczyński