W środę rano ruszy bezpłatna kolejowa komunikacja zastępcza na czas zamknięcia tzw. mostu heleńskiego na Dunajcu w Nowym Sączu, jednej z najważniejszych przepraw w tym mieście. Zostanie on wyburzony, a na jego miejscu powstanie nowy most.

Na czas budowy nowego mostu i rond po jednej i drugiej stronie Dunajca zostanie uruchomiony przez Przewozy Regionalne bezpłatny szynobus, kursujący między stacjami Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Pociąg każdego dnia będzie realizował 30 kursów, od godz. 6 do 19. Czas przejazdu między stacjami wyniesie około 5 minut.

Kursy szynobusa zostaną skoordynowane z rozkładem jazdy linii autobusowych. Dodatkowo wzdłuż ulicy Krakowskiej - od torów kolejowych w kierunku stacji paliw - zostanie wyznaczony pas parkingowy dla samochodów osobowych, pozostawionych przez osoby korzystające z przejazdu szynobusem.

Według zapowiedzi Miejskiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu zamknięcie mostu heleńskiego na Dunajcu nastąpi 7 maja o godzinie 9. Zostanie wyburzony, a na jego miejscu powstanie nowy most.

Prace przy budowie podzielono na trzy etapy. Mimo wyłączenia mostu w pierwszym etapie prac będzie możliwy przejazd przez skrzyżowania ulic: Bulwar Narwiku, Legionów, Tarnowska, Piotra Skargi oraz Krakowska, Dunajcowa, Starowiejska. W tym czasie most będzie rozbierany i będą wykonywane tymczasowe podpory pod konstrukcję nowego mostu.

Po dwóch miesiącach od zamknięcia przeprawy z ruchu zostaną wyłączone skrzyżowania po obu stronach Dunajca. Budowa rond na nich potrwa około trzech miesięcy, a następnie zostanie na nich przywrócony ruch. Trzeci etap prac to już wykonanie dwuprzęsłowego mostu, który będzie miał cztery pasy ruchu i ścieżkę rowerową. Zakończenie wszystkich prac przewidziano na styczeń 2019 r.

Budowa nowego tzw. mostu heleńskiego na Dunajcu wraz z przebudową układu komunikacyjnego po obu stronach rzeki rozpoczęła się w listopadzie ub.r. Inwestycja będzie kosztowała prawie 76,5 mln zł. Nowa przeprawa zastąpi wysłużony most, który jest w fatalnym stanie technicznym. Leży w ciągu dróg krajowych nr 75 i 28 i jest jedną z najważniejszych przepraw w Nowym Sączu. Drogi te zostaną dostosowane do parametrów klasy GP (główna przyspieszona).

Zdaniem władz miasta, inwestycja rozwiąże problemy komunikacyjne w centrum Nowego Sącza. Miasto otrzymało na nią dotację z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. (PAP)

autor: Rafał Grzyb