statystyki

Polska na celowniku wojny informacyjnej Moskwy

19.03.2018, 08:37; Aktualizacja: 19.03.2018, 08:41
Siergiej Ławrow, szef rosyjskiej dyplomacji.

Siergiej Ławrow, szef rosyjskiej dyplomacji.źródło: ShutterStock

Rosyjskie przedsięwzięcia propagandowe i dezinformacyjne z zakresu wojny informacyjnej i psychologicznej to fakt. Jesteśmy w stanie wskazać te działania, ale otwarte pozostaje pytanie, czy jesteśmy gotowi na nie reagować. Bez decyzji, że chcemy to zrobić, oraz bez spójnego pomysłu, kto i jak ma to zrobić, jesteśmy stale narażeni na wrogą aktywność, a przeciwdziałania podejmowane indywidualnie przez przedstawicieli mediów, środowisk społecznych czy poszczególne instytucje państwowe pozostają kontrproduktywne. Państwo powinno zrozumieć, że tylko wykorzystując cały swój potencjał, włącznie z potencjałem społecznym, może skutecznie obronić się przed zagrożeniami informacyjnymi.

Na temat rosyjskich wpływów, dezinformacji i ingerencji w krajach Zachodu, w tym w Polsce, mówi się bardzo wiele, jednak wciąż dość ogólnie. Problem polega bowiem na tym, że polityczna odpowiedzialność nie jest prosta do udowodnienia. Wymaga ona wykazania powiązań z Kremlem. Nawet Stany Zjednoczone w związku z ingerencją w wybory prezydenckie w 2016 r. zdecydowały się postawić zarzuty jedynie 13 obywatelom Federacji Rosyjskiej i trzem rosyjskim firmom. Na tyle wystarczyło na razie materiału dowodowego.

Łatwiej jest wskazywać działania samej Rosji oraz te zbieżne z jej interesami. Zbiór narzędzi rosyjskiej wojny informacyjnej w Polsce jest niezwykle szeroki. Wykorzystywane są one do ataków skierowanych do polskiego audytorium, ale i na zewnątrz – do społeczności międzynarodowej lub społeczeństwa danego kraju (np. Ukrainy, Izraela, odbiorcy rosyjskojęzycznego). Można do nich zaliczyć:


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie