Ogłoszony został przetarg na wykonanie koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego w Porcie Morskim w Gdańsku. Planuje się przeznaczyć kilkaset hektarów terenu Zatoki Gdańskiej pod nowe, uniwersalne terminale. Pierwsze mogą być gotowe w 2024 roku.

Budowa Portu Centralnego wg. Strategii Rozwoju Portu Gdańsk do 2027 r. jest priorytetowym zadaniem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG), które uzyskało akceptację rządu.

„Zarówno liczba obsługiwanych pasażerów jak i wielkość przeładowanych towarów w Porcie Gdańsk systematycznie rośnie, a sam Port ma szansę stać się podmiotem wiodącym na Morzu Bałtyckim” – argumentuje w rozmowie z PAP wiceprezes ds. infrastruktury ZMPG, Marcin Osowski. Szacuje, że za dziesięć lat port może obsługiwać przeładunki o wielkości rzędu stu milionów ton rocznie. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy bieżącego roku port obsłużył ponad 32 mln ton towarów.

„Ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wykonanie koncepcji technicznej dokładnej lokalizacji i funkcjonalności przyszłego Portu Centralnego, co jest pierwszym krokiem do realizacji projektu budowlanego i późniejszej budowy” – wyjaśnił PAP wiceprezes ds. infrastruktury ZMPG. Tłumaczył, że koncepcja techniczna ma stanowić „zestaw wytycznych dla przyszłego projektu budowlanego”.

Zaznaczył, że koncepcja ma uwzględnić m.in. uwarunkowania w zakresie warunków hydrologicznych, przeszkody środowiskowe oraz połączenie przyszłej infrastruktury drogowej, sieciowej z istniejącą. Ma też określić harmonogram czasowy realizacji przedsięwzięcia. „Pokaże, od czego zacząć, które terminale powinny powstać jako pierwsze, które w terminie późniejszym” – dodał. Przewiduje, że „za rok może rozpocząć się tworzenie projektu budowlanego Portu Centralnego”.

Dodał, że port prowadzi „intensywne rozmowy” z ministerstwami: gospodarki morskiej oraz rozwoju w sprawie „uruchomienia procedury wyboru doradcy i zastosowanie w przypadku przedsięwzięcia trybu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego”. Osowski wyjaśnił, że chodzi o wybór partnera prywatnego, który zdecyduje się finansować budowę. Przyznał, że port planuje, że pierwsze terminale mogą być oddane do użytku w 2024 roku. Nowe terminale mają umożliwić obsługę statków o zanurzeniu do 15 metrów.

Przewiduje się, że realizacja nowego obszaru portowego będzie przebiegała etapami, które będą związane z pozyskaniem środków finansowych i partnerów inwestycyjnych, z aktualną koniunkturą oraz z kierunkami rozwoju wymiany towarowej i transportu morskiego.

Planowana lokalizacja Portu Centralnego obejmuje obszar o powierzchni kilkuset hektarów od istniejącego Falochronu Wschodniego do Falochronu Wyspowego Północnego z zakładanym wysunięciem obiektów portowych do ok. 2 km w głąb Zatoki Gdańskiej. Osowski wyjaśnił, że chodzi o „trójkąt pomiędzy Półwyspem Westerplatte a obecnymi rurociągami Naftoportu”. „Ale to koncepcja ma pokazać, jak głęboko Port będzie musiał +wejść+ w głąb Zatoki Gdańskiej i jaki będzie miał kształt” – dodał.

Powiedział, że wśród planowanych terminali w Porcie Centralnym są: pasażerski i dla statków wycieczkowych, terminal ro-ro, chemiczny, jakiego w Gdańsku nie ma oraz zaplecze stoczniowe.

Według planów faza dokumentacyjna Portu Centralnego ma się rozpocząć w 2019 roku, natomiast realizacja projektu - po roku 2020. Koszt inwestycji ZMPG szacuje na około 6-9 mld zł. Osowski zwrócił uwagę, że nazwa "port centralny" nie wynika z tego, że to centralna inwestycja Polski, ale z uwagi na lokalizację planowanej inwestycji na terenie portu w Gdańsku.

W ubiegłym roku w gdańskim porcie przeładowano 37,3 mln ton towarów, czyli o prawie 4 proc. więcej niż w roku 2015. Port znalazł się na 6. miejscu wśród portów na Bałtyku pod względem wielkości przeładunków. Od stycznia do końca października 2017 r. przeładowano ponad 32 mln ton towarów. (PAP)

autor: Bożena Leszczyńska

edytor: Dorota Skrobisz