Powstała koncepcja rozbudowy gmachu Opery Nowa w Bydgoszczy, położnego w centrum miasta nad Brdą. Obiekt zbudowany w formie trzech kręgów, miałby powiększyć się o kolejny, czwarty krąg z częścią konferencyjno-wystawienniczą.

Zgodnie z przygotowaną koncepcją nowa część opery powstałaby po stronie zachodniej obecnego gmachu, miałaby około 19 metrów wysokości, cztery kondygnacje i 4,4 tys. m kw. powierzchni użytkowej. Przewidziano, że krąg od strony południowo-zachodniej będzie w bardzo dużej części przeszklony, co miałoby go niejako otwierać na rzekę.

W nowym kręgu znalazłyby się sala kameralna do prób scenicznych i sala sceniczna z widownią na około 450-500 osób, hol z szatniami, przestrzeń wystawiennicza, sala projekcyjno-konferencyjną na około 250-300 widzów.

Pomiędzy nowym kręgiem i starą częścią opery miałby powstać łącznik. Szczegółowe rozwiązania architektoniczne i dobór materiałów zostałyby określone na etapie sporządzania projektu budowlanego.

Częścią opracowania jest również koncepcja dwupoziomowego garażu na około 250 pojazdów. Jednak przewidziano możliwość, że zasadnicza część kręgu i garaż mogą zostać zrealizowane niezależnie od siebie.

Łącznie przygotowane zostały koncepcja wraz programem wizualno-użytkowym, wizualizacje, wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowania inwestycji, co otwiera drogę do przygotowania i realizacji inwestycji.

Z inicjatywą rozbudowy gmachu wystąpił dyrektor Opery Nova Maciej Figas, który przedstawił propozycję władzom miasta. Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski zadeklarował chęć współfinansowania inwestycji w połowie z władzami miasta. Opera jest instytucją samorządu wojewódzkiego, współprowadzoną z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi 80 mln zł.

Rozbudowa pozwoliłoby też stworzyć lepsze warunki dla Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych, który od 2010 r. jest organizowany w gmachu opery.

Koncepcja budowy czwartego kręgu jest nawiązaniem do pomysłu sprzed wielu lat, gdy projektowano operę. Z powodu braku pieniędzy i różnych przeszkód pomysł czwartego kręgu zarzucono, a opera i tak była budowana ponad 30 lat. (PAP)

autor: Jerzy Rausz

edytor: Dorota Skrobisz