Ponad 2,6 mld złotych, które miasto stołeczne Warszawa otrzyma od UE na dofinansowanie miejskich inwestycji komunikacyjnych, zostanie przeznaczonych na rozbudowę II linii metra, budowę nowych tras tramwajowych oraz przebudowę ul. Wał Miedzeszyński.

We wtorek władze Warszawy podpisały kolejne umowy na dofinansowanie z Unii Europejskiej miejskich inwestycji komunikacyjnych.

Na konferencji prasowej wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski podkreślił, że dofinansowanie z UE służyć będzie poprawie jakości transportu miejskiego i jakości poruszania się po Warszawie. "Jest to największa podpisywana w tym roku umowa o dofinansowanie" - zaznaczył.

"Te ponad 2,5 mld złotych to środki, które trafią przede wszystkim na budowę metra na Bródno i na Bemowo oraz środki, które trafią na realizację dwóch bardzo ważnych linii tramwajowych na Wilanów i na Gocław. A także na (...) przebudowę układu drogowego w południowej obwodnicy Warszawy w powiązaniu z Wałem Miedzeszyńskim" - poinformował Olszewski.

Zdaniem prezesa Metra Warszawskiego Jerzego Lejka, dofinansowanie z UE "to bardzo ważne pieniądze dla rozwoju metra". "Ta kwota, która zostanie uzyskana przez Miasto Stołeczne Warszawa na inwestycje +metrowskie+, zostanie przeznaczona na realizację kolejnego etapu rozbudowy drugiej linii metra" - oświadczył.

Do obecnie budowanych stacji (trzech na Woli oraz trzech na Pradze-Północ i Targówku) dojdą trzy stacje na północy oraz dwie na zachodzie. Jak podkreślono w informacji prasowej, to 6 km nowej trasy. W ramach dofinansowania kupionych zostanie także 17 nowych pociągów metra.

Z kolei Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich, podkreślił, że Tramwaje Warszawskie dostaną z UE ponad 600 mln zł dofinansowania do budowy linii tramwajowej do Wilanowa i na Gocław, kupno 68 tramwajów i budowę zajezdni na Annopolu. "To ogromna, największa w Polsce inwestycja tramwajowa" - zaznaczył.

Linia do Wilanowa będzie miała niemal 12 km długości i 18 przystanków. Jej trasa będzie prowadzić od Dworca Zachodniego ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., Rakowiecką, Belwederską i Jana III Sobieskiego do osiedli mieszkaniowych na dawnych polach wilanowskich.

Tramwaje Warszawskie zaplanowały także budowę dwóch odgałęzień: ulicą J. Gagarina - na Sielce i św. Bonifacego - na Stegny. Projekt to także zakup 50 dwukierunkowych tramwajów.

Linia na Gocław o długości niemal 4 km, z ośmioma przystankami pobiegnie od al. J. Waszyngtona wzdłuż wschodniego brzegu Kanału Wystawowego, potem korytarzem al. Tysiąclecia, ul. gen. T. Bora-Komorowskiego i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej.

Edyta Roś (PAP)