Samorządowe organy podatkowe będą raportować resortowi finansów o podatku od nieruchomości, rolnym oraz leśnym - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, którym we wtorek ma się zająć rząd.

W uzasadnieniu do zmiany przygotowanej przez resort finansów napisano, że jej celem jest wprowadzenie obowiązku corocznego sprawozdawania przez organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego wybranych informacji o tych podatkach. Raporty miałby otrzymywać minister finansów.

Wyjaśniono, że obecnie samorządy nie mają takiego obowiązku.

"W odniesieniu do tych danin sprawozdawczość budżetowa gmin i miast na prawach powiatu dotyczy wyłącznie dochodów budżetowych z tych podatków oraz skutków obniżania górnych granic stawek podatkowych, skutków udzielonych ulg i zwolnień w tych podatkach na mocy uchwał rad gmin, a także skutków decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy (...) Ordynacja podatkowa" - napisano.

Natomiast samorządy nie raportują i nie gromadzą danych o podstawie opodatkowania poszczególnymi podatkami, powierzchniach lub wartościach przedmiotów zwolnionych na mocy uchwał rad gmin, jak również dane o stosowanych w poszczególnych gminach stawkach podatkowych. Ministerstwo Finansów uzyskuje dane na temat podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego dzięki dobrowolnym badaniom ankietowy gmin przeprowadzanym w odstępach kilkuletnich.

"Taka forma pozyskiwania danych ze względu na dużą pracochłonność oraz koszty, w tym konieczność każdorazowego przygotowania formularzy oraz narzędzi do gromadzenia danych, nie jest optymalnym rozwiązaniem tego problemu. Powyższa sytuacja znacznie utrudnia prowadzenie racjonalnej polityki podatkowej, a w szczególności projektowanie zmian w systemie opodatkowania nieruchomości, w tym szacowanie skutków tych zmian" - uzasadnia MF.

Resort finansów uważa, że problem rozwiąże wprowadzenie przepisów nakładających na organy podatkowe gmin obowiązek sporządzania odpowiednich sprawozdań. Będą one obejmować informacje o zagregowanych podstawach opodatkowania podatkiem od nieruchomości, podatkiem rolnym i podatkiem leśnym, a także o zagregowanych podstawach opodatkowania zwolnionych z tych podatków na mocy uchwał rad gmin.

"Sprawozdawaniu będą podlegać również dane o wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej cenie skupu żyta i średniej cenie sprzedaży drewna przyjmowanych dla potrzeb wymiaru podatków na terenie danej gminy. Sprawozdanie będzie przekazywane wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych. Do przekazywania danych zostanie wykorzystany istniejący informatyczny system zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@" - napisano.

Według MF dane te zwiększą możliwości analizy obecnych rozwiązań podatkowych, m.in. umożliwią oszacowanie struktury potencjalnych wpływów z tych podatków w podziale na typy przedmiotów opodatkowania. Możliwe będzie też określenie średnich stawek podatkowych stosowanych przez gminy. Ponadto, jak uważa MF, dane te zwiększą możliwości analizy i oceny polityki podatkowej gmin pod kątem wykorzystania potencjału dochodowego w zakresie opodatkowania nieruchomości.(PAP)

Autor: Marcin Musiał

Edytor: Dorota Kazimierczak