Streżyńska o regulacji internetu: To nie cenzura

Nie chcemy cenzury, głównym wydźwiękiem ustawy jest powrót do prawdziwej wolności słowa w sieci - powiedziała o planowanych regulacjach internetu min. cyfryzacji Anna Streżyńska. Resort rozważa wykorzystanie np. aktywności internautów, którzy pomagaliby reagować na przejawy mowy nienawiści czy "fake newsy".

W rozmowie z Polską Agencją Prasową Anna Streżyńska przyznała, że praca nad ustawą , mającą ograniczyć agresję i manipulacje w internecie, jest nadal "w powijakach". Stwierdziła jednak, że idea, która przyświeca projektowanym normom prawnym to: "przywrócić ten świat do wartości, w których nas wychowano, które powodowały, że nie byliśmy tacy prędcy w osądach, ani w krytyce, ani w odsądzaniu innych od czci i wiary".

Streżyńska uważa, że tak jak w świecie rzeczywistym normy moralne nie zawsze wystarczają, by utrzymać porządek publiczny, tak i w sieci potrzebne są regulacje prawne eliminujące zagrożenia.

- W świecie cyfrowym, który zaczyna ogarniać całą naszą rzeczywistość, manipulacji może być znacznie więcej. To może być manipulacja definicjami, to może być manipulacja przekazem, to może być manipulacja informacjami encyklopedycznymi. To wreszcie może być zorganizowany atak powodujący zniekształcenie masowego przekazu i masowego odbioru opinii publicznej - powiedziała.

Minister cyfryzacji przyznała, że trudno o dobre narzędzie, które takie zagrożenia pozwoli wyeliminować, bez "popadania w działania być może bliskie cenzury". - Tego nie chcemy, bo głównym wydźwiękiem ustawy jest powrót do prawdziwej wolności słowa w sieci - zapewniła.

Oświadczyła, że jej ministerstwo chce korzystać z aktywności użytkowników internetu, którzy pomagaliby reagować na przejawy mowy nienawiści czy rozpowszechniania fałszywych informacji. - W najlepszy sposób – w serwisach jest to zresztą już stosowane – wyrażają się na temat tego, co sądzą o danym przekazie za pomocą stosowania różnej symboliki – lubienia, nie lubienia, krytyki, palca w górę itd. - wyjaśniła i dodała, że potrzebna jest też ocena skuteczności takich rozwiązań.

Reklama