Jak wynika z raportu „Sprytne zakupy Polaków 2016” , Polacy to bez wątpienia „smart shopperzy”. Co ciekawe, aż 80 proc. Polaków korzysta z programów przynoszących im materialne profity przy zakupie. W ostatnim czasie coraz większą popularność zyskują także programy typu cashback, które aż połowa Polaków uważa za opłacalne. Jak kupują Polacy?

Większość z nas chciałoby mieć ciastko i zjeść ciastko. Oznacza to, że gdy robimy zakupy, wolelibyśmy, żeby pieniądze wcale nie opuszczały naszego portfela, a jeśli już to zrobią – szybko do niego wróciły. Polacy szukają sposobów, by jak najwięcej zaoszczędzić na zakupach, nabywając produkty jednocześnie tanie i dobrej jakości. Jak się okazuje, wychodzi im to całkiem nieźle.

Polak potrafi – oszczędzać

Wydawałoby się, że sprytne zakupy dotyczą wyłącznie ceny. Nic bardziej mylnego. Polowanie na promocje i rabaty nie jest jedynym wyróżnikiem świadczącym o tym, że dany konsument to „smart shopper”. Poza chęcią nabycia produktów lub usług za atrakcyjną cenę, liczy się także umiejętność znalezienia produktów wysokiej jakości, porównywanie ich w różnych sklepach, korzystanie z zakupów grupowych czy przyłączanie się do programów lojalnościowych.

Można śmiało stwierdzić, że Polacy są rozsądni podczas dokonywania zakupów – ponad 2/3 z nich nie zdarza się kupować rzeczy, które okazują się później niepotrzebne. Co więcej, zanim zdecydujemy się na zakup produktu lub usługi, dokładnie planujemy nadchodzące wydatki. Najbardziej popularnym rozwiązaniem mającym pomóc w decyzji zakupowej jest przeglądanie ofert w Internecie (85 proc. badanych) oraz korzystanie z niższych cen w sklepach online (78 proc. badanych).

Kupując produkty, klienci najczęściej kierują się ceną (72 proc. badanych), ale także jakością (60 proc. osób). Dla blisko 1/3 Polaków ważna jest natomiast marka produktu, a ponad 26 proc. kupuje produkty, do których są przyzwyczajeni. Osoby mieszkające w pojedynkę bardziej zwracają uwagę na takie cechy produktu, jak polskie pochodzenie, czy bezpieczeństwo dla środowiska, rzadziej za to kierują się wyglądem produktu. „Smart shopperów” najwięcej jest w gospodarstwach złożonych z pary z dziećmi – takie osoby częściej deklarują korzystanie z rozwiązań na obniżenie kosztów zakupów.

Same promocje już nie wystarczą

Ponad 3/4 osób wyszukuje okazji, promocji, rabatów na dany produkt i ogląda gazetki z promocjami sklepów tradycyjnych. 80% Polaków korzysta natomiast z jednego z programów dających korzyści materialne przy kupowaniu. Ponad połowa badanych decyduje się dołączyć do programów lojalnościowych własnych (dla konkretnego sklepu), trochę mniej – 44% wybiera te, które zrzeszają wiele sklepów. W ostatnim czasie, Polacy dostrzegają coraz większy potencjał programów typu cashback, które umożliwiają zwrot pieniędzy za dokonane zakupy. Z tego typu systemu korzysta już co czwarty badany, z czego najczęściej są to pary mieszkające z dziećmi (30%), a najrzadziej gospodarstwa wielopokoleniowe (16%). Respondenci przyznają, że oferty tego typu zachęcają do korzystania ze sklepów, które należą do programu (61,8%), co więcej, blisko połowa uważa, że programy oferujące cashback są opłacalne.

Portfele Polaków – na co wydajemy?

96,4 proc. respondentów w lipcu 2016 roku kupiło produkty lub usługi w sklepach tradycyjnych, sklepy internetowe wybrało natomiast blisko 63 proc. osób. Co nie zaskakuje, najwięcej wydajemy na żywność – miesięcznie suma ta oscyluje wokół 760 zł. Drugą najpopularniejszą kategorią produktów są ubrania i akcesoria, na które co miesiąc przeznaczamy ponad 200 zł. Okazuje się, że Polacy coraz chętniej inwestują w aktywność fizyczną – na produkty i usługi związane ze sportem i rekreacją wydajemy co miesiąc około 170 zł, co w skali roku przekłada się na sumę ponad 2000 zł. Poszczególne kategorie produktowe wraz z przeciętnymi wydatkami obrazuje poniższa tabela:

Badanie pokazuje, że Polacy to świadomi konsumenci, którzy planują swoje wydatki oraz szukają nowych sposobów na oszczędzanie pieniędzy. Coraz więcej osób przekonuje się, że wyszukiwanie promocji w Internecie lub przeglądanie gazetek promocyjnych sklepów stacjonarnych, to nie jedyne sposoby na zaoszczędzenie pieniędzy. Z naszych wyliczeń wynika, że dzięki serwisom cashbackowym takich jak Refunder, Polak jest w stanie zaoszczędzić blisko 1500 złotych rocznie. To całkiem pokaźna suma – wyjaśnia Eva-Lotta Wojtasik, Market Analyst & Business Developer w Refunder.pl. Jeszcze więcej może zaoszczędzić rodzina z dziećmi, cashback w tym przypadku przekracza 1800 złotych rocznie. Korzystanie z tego typu serwisów nie wymaga od klientów żadnego dodatkowego wysiłku poza zrobieniem zakupów w sklepach przyłączonych do programu. Dostajemy więc zwrot pieniędzy za zakupy, które i tak byśmy zrobili – podsumowuje Wojtasik.