PZU planuje pozostawienie marek przejętych od RSA spółek bałtyckich oraz marki działającego w Polsce lidera rynku ubezpieczeń direct - Link4, poinformowali przedstawiciele spółki.

"Od dwóch lat myśleliśmy nad powołaniem drugiej marki w ramach grupy PZU, ale wypromowanie jej to proces kosztowny i długotrwały. Przejęcie Link4 daje nam właśnie tę drugą, w dodatku silną i dobrze rozpoznawalną markę. Wszystkie marki przejętych przez nas spółek pozostaną bez zmian, zaś w przypadku oddziału w Estonii włączymy go po prostu do PZU. Spodziewamy się synergii we wszystkich spółkach" - powiedział członek zarządu PZU Przemysław Dąbrowski podczas konferencji prasowej.

Prezes Andrzej Klesyk poinformował, że Link4 idealnie wpisuje się w strategię grupy PZU. Dodatkowo - według niego - Link4 ma silniejszą markę niż AXA i na podobnym poziomie co Warta w Polsce.

"Jesteśmy numerem jeden, jeśli chodzi o kanał tradycyjny, ale my lubimy być pierwsi i chcemy być także liderem w kanale direct. Marka Link4 pozwoli nam pozycjonować różne grupy klientów i dobrać do nich oferty cenowe. Link4 udało się wypromowanie markę, która stała się synonimem ubezpieczeń direct. Kupujemy również know-how. Wielu zachodnich graczy używa kilku marek i my chcemy nauczyć się zarządzania różnymi markami" - powiedział Klesyk.

Prezes podkreślił, że na Litwie i Łotwie PZU udało się kupić dwóch liderów rynku, którzy mają proweniencję podobną do PZU - są to dawni monopoliści. W Estonii PZU nabyło oddział duńskiego RSA - zorganizowaną część przedsiębiorstwa ubezpieczeniowego.

"To są dla nas rynki stabilne, kraje które są albo będą w strefie euro, są w Unii Europejskiej od 10 lat. Kupujemy podmioty, które były profesjonalnie prowadzone od kilku lat i kupujemy po 100%. Te rynki będą rosły, bo tak samo jak Polska będziemy musieli dorównać do europejskich poziomów, jeśli chodzi choćby o penetrację" - powiedział prezes.

PZU w krajach bałtyckich prowadzi działalność ubezpieczeniową poprzez dwie spółki na Litwie: PZU Lietuva oraz UAB PZU Lietuva Gyvybes Draumadis. Działalność PZU na Łotwie i Estonii w ub. roku była w fazie początkowej. Biuro w Rydze sprzedało pierwszą polisę w grudniu 2012 r.

"Kupujemy liderów na najważniejszych rynkach, mamy silne marki i lojalność klientów na Litwie i Łotwie. Oczekujemy wzrostu tych rynków. Mamy silną bazę kapitałową, nie potrzebujemy dokapitalizowywać tych spółek. Nikt nie będzie miał takiej siły na Litwie, jak PZU i Lietuvos Draudimas" - powiedział Klesyk.

Zapowiedział, że PZU poinformuje o wpływie transakcji zakupu czterech spółek na wyniki grupy po uzyskaniu zgód regulatorów.

Klesyk poinformował, że PZU ma także plany rozwoju biznesu ubezpieczeń na życie za granicą, ale najpierw musi poukładać przejęty właśnie biznes. Podkreślił, że na razie jest za wcześnie, aby mówić, czy wszystkie linie biznesowe Link4 zostaną utrzymane, PZU bardzo interesuje przede wszystkim biznes motoryzacyjny tej spółki.

Wartość aktywów Link4 w Polsce wyniosła 662 mln zł na koniec 2013 r. Zysk brutto wyniósł 30 mln zł w 2013 r.

Cena za przejęcie aktywów Link 4 wyniosła ok. 90 mln euro.

Cena za przejęcie aktywów RSA w krajach bałtyckich wyniosła około 270 mln euro, włączając dywidendę w wysokości 12 mln euro dla RSA Insurance Group plc.

W 2013 roku PZU Litwa pozyskał składkę przypisaną brutto o wartości 189 mln litów litewskich, tj. o 16,7% wyższą r/r. Składka pozyskana przez PZU Litwa Życie wyniosła 26,1 mln litów litewskich, tj. zwiększyła się o 24%.

W 2013 roku PZU Litwa zajmował trzecią pozycję na litewskim rynku ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych z udziałem w rynku na poziomie 13,6% (13,3% w 2012 roku). Natomiast udział w rynku ubezpieczeń na życie PZU Litwa Życie wynosił 4,2% (w porównaniu z 3,7% w 2012 r. ).

Wartość aktywów RSA w krajach bałtyckich wyniosła około 309 mln euro, a jej aktywa netto wyniosły około 106 mln euro. Zysk brutto w 2013 roku wyniósł około 18 mln euro.

PZU odnotowało 3.293,65 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2013 r. wobec 3.255,18 mln zł zysku rok wcześniej. Składka przypisana brutto Grupy PZU sięgnęła 16.480,00 mln zł w 2013 r. wobec 16.243,13 mln zł rok wcześniej.