Uważam, że ustawa o związku metropolitalnym w woj. śląskim wejdzie w życie w pierwszym możliwym terminie – powiedział PAP wiceminister sprawiedliwości z woj. śląskiego Michał Wójcik. Według jego wiedzy projekt ma być rozpatrywany przez rząd w przyszłym tygodniu.

Wiceminister odniósł się w ten sposób do wtorkowych wypowiedzi śląskich polityków PO. Podczas briefingu w Katowicach akcentowali oni m.in., że zgodnie z obecnym kształtem projektu metropolia w woj. śląskim rozpocznie działalność od 2019 r., a nie, jak zapowiadało PiS, od 2017 r., a także, że region straci na tym opóźnieniu ok. 450 mln.

Zgodnie bowiem z obecną wersją projektu Rada Ministrów ma tworzyć związek wydając rozporządzenie - w terminie do 31 lipca. Związek metropolitalny ma być tworzony z dniem 1 stycznia, z tym że realizację zadań rozpoczynać 1 stycznia roku następnego. Oznacza to, że jeżeli Rada Ministrów wydałaby stosowne rozporządzenie wkrótce (przed 31 lipca 2017 r.), związek powstałby od 1 stycznia 2018 r., a realizację zadań rozpocząłby od 1 stycznia 2019 roku.

Ponadto śląscy politycy PO argumentowali, że gdyby wdrożyć obecną ustawę od 1 stycznia 2017 r., w regionie zostawałoby od tego czasu dodatkowo 250 mln zł rocznie, które daje przewidziany zarówno w obecnej, jak i projektowanej ustawie 5-procentowy udział związku w wypracowanym na jego terenie podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekt zakłada jednak, że w pierwszym roku działania związku (jeszcze bez realizacji zadań) udział ten wyniesie 1 proc., czyli ok. 50 mln zł. Przedstawiciele Platformy wyliczyli, że łącznie oznacza to 450 mln zł dla regionu mniej.

W rozmowie z PAP Wójcik podkreślił, że obecnie sprawa jest na etapie projektu. „Dopóki projekt nie stanie się ustawą wszystkie pytania są otwarte. Uważam, że metropolia ruszy w najszybszym z możliwych terminów. Według mojej wiedzy projekt będzie procedowany na Radzie Ministrów w przyszłym tygodniu” – powiedział. „Jeszcze (projekt - PAP) nie został przyjęty przez Radę Ministrów, a już jesteśmy atakowani” - dodał.

„Sądzę, że nie ma co upolityczniać tematu - zwłaszcza w przypadku Platformy, która przez osiem lat obiecywała, że zrobi metropolię, a kiedy już zrobiła ustawę, to wszystko dopychane było kolanem na ostatnią chwilę. Ogłoszono, że metropolia powstanie, tylko finansów nie zapisano w budżecie” - zaznaczył wiceminister.

„Gdyby przyjąć logikę Platformy, należałoby pomnożyć 250 mln zł razy osiem lat. Wychodzą dwa miliardy złotych” - zauważył Wójcik, przypominając również, że roczny okres organizacji związku metropolitalnego został przyjęty w konsultacjach m.in. z zainteresowanymi samorządami.

Przygotowany przez MSWiA i przedstawiony w pierwotnej wersji z końcem kwietnia br. projekt ustawy metropolitalnej dedykowany woj. śląskiemu ma poprawiać obowiązującą, przyjętą przez rząd PO-PSL i podpisaną przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawę o charakterze uniwersalnym (która według rządu zawiera szereg wad). Obowiązująca ustawa nie została wdrożona, ponieważ rząd nie przyjął wymaganych przez nią rozporządzeń.

Obecnie obowiązująca ustawa – według polityków PO – nadal umożliwia powołanie w woj. śląskim metropolii z dniem 1 stycznia 2017 r. (warunkiem jest m.in. przyjęcie przez rząd stosownych rozporządzeń). Przekazując w kwietniu br. samorządowcom pierwotny projekt nowej ustawy szef MSWiA Mariusz Błaszczak potwierdzał, że rozpoczęcie działalności związku w woj. śląskim na jego gruncie mogłoby nastąpić w terminie przewidzianym dotychczasową ustawą, czyli od 1 stycznia 2017 r.

Przewodniczący rady regionalnej PiS poseł Wojciech Szarama, którego w kwietniu br. wojewoda śląski Jarosław Wieczorek przedstawiał jako koordynatora prac nad nowym projektem, deklarował z kolei wówczas, że „posłowie w Sejmie dołożą wszelkich starań, aby ta ustawa została przyjęta jak najszybciej”.

Zgodnie z obecnym projektem związek metropolitalny ma wykonywać zadania publiczne w zakresie: kształtowania ładu przestrzennego, rozwoju społecznego i gospodarczego obszaru związku, planowania, koordynacji, integracji oraz rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w tym transportu drogowego, kolejowego oraz innego transportu szynowego, a także zrównoważonej mobilności miejskiej, metropolitalnych przewozów pasażerskich, współdziałania w ustalaniu przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze związku, a także promocji związku i jego obszaru.

Organami związku mają być: zgromadzenie składające się z delegatów gmin - po jednym z każdej z nich (burmistrzowie, prezydenci miast lub osoby przez nich upoważnione) oraz wybierany przez zgromadzenie pięcioosobowy zarząd (członkostwa w nim nie można łączyć z członkostwem w innym organie samorządu czy pełnieniem funkcji burmistrza czy prezydenta).(PAP)