Eksperci hiszpańskiej branży turystycznej twierdzą, że organizacja Światowych Dni Młodzieży w Krakowie przyczyni się do popularyzacji Polski na Półwyspie Iberyjskim. Wskazują na rosnącą liczbę pakietów dotyczących polskich miast w hiszpańskich biurach podróży.

Maria Torres z biura podróży w Badajoz, w zachodniej Hiszpanii, przypomniała, że ŚDM z 2011 r. w Madrycie miały pozytywny wpływ nie tylko na stolicę, ale też na pozostałe części tego iberyjskiego kraju. Spodziewa się, że podobnie będzie w przypadku Polski.

Torres odnotowała, że według madryckiego ratusza w sierpniu 2011 r., czyli w miesiącu organizacji ŚDM, do hiszpańskiej stolicy przybyło ponad 665 tys. zagranicznych gości, czyli aż o 23,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie wcześniejszego roku.

„Od kilku miesięcy w biurach podróży w Hiszpanii i Portugalii rośnie liczba ofert dotyczących Polski. Punktem kluczowym tych wizyt jest Kraków, ale także Warszawa” - powiedziała PAP Maria Torres.

Hiszpańska ekspertka zauważyła, że na skojarzeniach z Krakowem i odbywającej się w nim religijnej imprezie o randze międzynarodowej skorzystać mogą także inne polskie miasta, szczególnie te posiadające sanktuaria religijne lub miejsca związane z Janem Pawłem II.

Podobnego zdania jest Maria Vasquez, przewodniczka po Salamance. Według niej popularnym miejscem pielgrzymkowym - już podczas tegorocznych wakacji - będzie Częstochowa.

„Krakowskie ŚDM będą wydarzeniem szeroko omawianym wśród hiszpańskiej opinii publicznej. Szczególnie wiele miejsca nasze media powinny poświęcić obchodom dnia świętego Jakuba, patrona naszego kraju. W tym roku jednak zainteresowanie Hiszpanów będzie skierowane nie na Santiago de Compostela, a na Jasną Górę, gdzie zebrała się nasza młodzież przed inauguracją ŚDM” - powiedziała Maria Vasquez.

W przeddzień inauguracji ŚDM Hiszpanie wzięli udział w mszy w częstochowskim sanktuarium Matki Boskiej Częstochowskiej na Jasnej Górze. 25 lipca, w dniu świętego Jakuba, odbyła się tam uroczysta liturgia, podczas której przybysze z Półwyspu Iberyjskiego modlili się w łączności z wiernymi biorącymi udział w obchodach w Santiago de Compostela, symbolicznym miejscu złożenia ciała apostoła. Poza wspólną modlitwą w Częstochowie w tym dniu odbyło się także wydarzenie kulturalne, m.in. festyn oraz koncerty.

Z przeprowadzonego pod koniec 2011 r. przez firmę konsultingową PricewaterhouseCoopers studium wpływu Światowych Dni Młodzieży w Madrycie na hiszpańską gospodarkę wynika, że została ona zasilona przez tą imprezę kwotą 354 mln euro, pozwalając jednocześnie stworzyć 5 tysięcy miejsc pracy. W przypadku Madrytu wpływy miały sięgnąć 231,5 mln euro. Autorzy studium oszacowali, że stołeczni handlowcy, restauratorzy i hotelarze zarobili łącznie 160 mln euro.

Z Salamanki Marcin Zatyka (PAP)