Bezobsługowe wypożyczalnie miejskich jednośladów rosną i biją kolejne rekordy. Jazda wypożyczonym rowerem staje się w Polsce coraz popularniejsza. Z danych firmy Nextbike, największego krajowego operatora wypożyczalni miejskich jednośladów, wynika, że tegoroczna liczba użytkowników wzrośnie o co najmniej 1/3. – Do połowy listopada liczba korzystających z naszego systemu była o 33 proc. większa niż przed rokiem, a liczba wypożyczeń wzrosła o 37 proc. Wzrost jest zatem szybszy niż rozbudowa systemów, dzięki której mamy o 23 proc. więcej rowerów niż w roku ubiegłym – wylicza Michał Dąbrowski z Nextbike Polska i dodaje, że wyniki będą jeszcze wyższe, ponieważ wypożyczalnie będą działały do końca listopada.





Dotychczasowy wynik Nextbike zatrzymał się na liczbie 3,9 mln wypożyczeń. Najwięcej, bo niemal 2 mln rowerów, wypożyczono w Warszawie, której mieszkańcy mają do dyspozycji największą liczbę pojazdów (3000) i stacji (203). W ciągu 12 miesięcy w stolicy przybyło 81 tys. nowych użytkowników i obecnie ich liczba zbliża się do 400 tys. Całkowita liczba wypożyczeń w Warszawie była jednak podobna do tej z roku ubiegłego. Za wzrosty odpowiadały przede wszystkim inne miasta, w których działa operator.
We Wrocławiu rozbudowa systemu z 200 do 740 rowerów przełożyła się na wzrost wypożyczeń z 130 tys. do ponad 800 tys. W Opolu zanotowano skok z 58 tys. do 68 tys., w Poznaniu z 56 tys. do 120 tys., w Lublinie ze 128 tys. do 432 tys., a w Białymstoku z 347 tys. do 468 tys. Świetne wyniki notuje także Bydgoski Rower Aglomeracyjny, obsługiwany przez BikeU, z którego w tym roku skorzystało już 567 tys. użytkowników.
Tegoroczny rekord prawdopodobnie nie utrzyma się na długo, ponieważ miasta już zapowiadają kolejne inwestycje. Na największą siłę rowerową w północnej części kraju wyrasta Szczecin, gdzie obecnie działa 35 stacji z 358 rowerami. W przyszłym roku system stanie się ponad dwa razy większy. – Planujemy go powiększyć o 43 stacje i ok. 430 rowerów. Rozbudowa będzie dotyczyć dwóch dzielnic: Prawobrzeża (29 stacji) i Zachód (14 stacji) – mówi Wojciech Jachim ze spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, która prowadzi szczeciński system Bike_S.
W Lublinie władze miasta i Nextbike Polska z grupą LARQ podpisały umowę na rozbudowę systemu o 47 nowych stacji i 461 rowerów, w tym 20 rowerków dla dzieci. W kolejnych trzech latach stopniowo będzie rosnąć siatka wypożyczalni w Poznaniu. Nextbike spodziewa się także rychłej decyzji o rozbudowie systemów w Białymstoku i we Wrocławiu. BikeU liczy z kolei na powiększenie siatki rowerowej w Bydgoszczy.
– Bydgoszczanie mają już do dyspozycji 364 rowery. Średnia liczba wypożyczeń w miesiącu wynosi 81 tys. Stąd nieuniknione jest, że system rowerów miejskich będzie się w mieście rozrastać – deklaruje dyrektor ds. inwestycji BikeU Marcin Jeż. Skromniej będzie w Warszawie, gdzie w 2016 r. nie przybędzie nowych lokalizacji finansowanych przez miasto. To jednak nie oznacza całkowitego braku inwestycji. – Niewykluczone, że pojawią się nowe punkty zamówione przez prywatne podmioty, np. duże korporacje. Prowadzimy już w tym zakresie wstępne rozmowy – informuje Michał Dąbrowski.
Jedynymi miastami wojewódzkimi, które nie posiadają jeszcze wypożyczalni rowerów są Kielce, Łódź, Olsztyn i Zielona Góra. W Łodzi system zadebiutuje wiosną przyszłego roku, choć wciąż nie wiadomo, która firma będzie odpowiedzialna za zainstalowanie 100 nowych stacji i 1000 rowerów. Do przetargu zgłosiły się Nextbike, BikeU i Romet Rental System. Najniższą ofertę (8,9 mln zł) złożył Romet. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego ma teraz 60 dni na podjęcie decyzji, która z firm będzie zwycięzcą. Nowych systemów już wkrótce mogą się spodziewać mieszkańcy Kalisza i Radomia, gdzie Nextbike przeprowadził programy pilotażowe. Przedstawiciele spółki zapewniają, że spotkały się one z aprobatą zarówno mieszkańców, jak i miejskich władz.
Oprócz nowych lokalizacji dostawcy szykują także poszerzenie oferty produktowej. W ubiegłym roku w Lublinie z sukcesem zadebiutowały tandemy. W lipcu podobne pojazdy pojawiły się także w ofercie warszawskiej. Hitem okazały się także małe rowerki dla dzieci, które w stolicy pojawiły się pod koniec wakacji. Obecnie jedyny punkt wypożyczeń znajduje się przy Polu Mokotowskim, jednak niewykluczone, że w przyszłym roku sieć małych rowerów zostanie rozbudowana. – W grę wchodzi m.in. Lublin, gdzie takie rowery pojawią się na wiosnę przyszłego roku. Mamy także zapytania z innych miast – mówi Michał Dąbrowski. To jednak nie koniec. W przyszłości firma nie wyklucza wprowadzenia rowerów dla seniorów z systemem poprawiającym stabilizację toru jazdy oraz rowerów cargo.