Ma być prosto, przejrzyście i zrozumiale. Rząd startuje z projektem Obywatel. Ma on znacznie ułatwić dostęp każdego Polaka do usług publicznych. Projekt ma składać się z trzech części: urzędniczego podręcznika komunikacji z obywatelem, telefonicznej infolinii oraz portalu obywatel.gov.pl.

Premier Ewa Kopacz liczy, że witryna pomoże chętnym w załatwianiu ważnych codziennych spraw. Znajduje się tam 101 kart opisujących najbardziej popularne usługi administracji publicznej, a także 19 opisów ważnych portali rządowych. - Użyty język zaakceptowali obywatele w ramach konsultacji. Na stronie będą pojawiać się na bieżąco nowe komunikaty i dokumenty opisane przystępnym językiem - dodaje Kopacz.

Szefowa rządu liczy, że miły i pomocny urzędnik odmieni opinię obywatela o władzy. Taką samą funkcję spełniać mają napisane przystępnym językiem upomnienia czy wezwania. Pomysł okazał się skuteczny w Poznaniu czy Zielonej Górze. Kopacz dodaje, że kompetencje da się połączyć z uprzejmością i zrozumieniem także w skali całego kraju.

Na obywatelskim portalu będzie można znaleźć między innymi informacje o tym, jak przed wyjazdem uzyskać europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego, sprawdzić liczbę punktów karnych czy wyrobić paszport.