Dodatki do paliw powinny być opodatkowane tak samo jak paliwa, do których są one dodawane – orzekł unijny Trybunał Sprawiedliwości
W naszym kraju organy podatkowe żądały od nich akcyzy według najwyższej stawki – 1822 zł za 1 tys. litrów.
Orzeczenie TSUE kończy wieloletni spór, jaki toczyła z fiskusem Jednostka Innowacyjno-Wdrożeniowa Petrol. Zajmuje się ona produkcją i sprzedażą dodatków do paliw silnikowych i olejów opałowych, oznaczonych kodem 3811 Nomenklatury Scalonej (CN). Są to: ciecze smarujące, preparaty antykorozyjne, dodatki zwiększające lepkość, inhibitory tworzenia się żywic i inne, które samoistnie nie mogą służyć do napędu silników spalinowych.
Z interpretacji izby skarbowej wynikało, że produkty te wchodzą do kategorii „pozostałe paliwa silnikowe”, dla której została przewidziana najwyższa ze stawek dla paliw silnikowych lub opałowych.
Jednostka się z tym nie zgadzała. Argumentowała, że dodatki objęte kodem CN 3811 powinny być objęte tą samą stawką, jaka ma zastosowanie do paliwa silnikowego, do którego są one dodawane. Twierdziła, że art. 89 ust. 1 pkt 14 polskiej ustawy o podatku akcyzowym jest niezgodny z dyrektywą 2003/96 dotyczącą opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.
Po przegranej w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie jednostka wniosła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. NSA nie rozstrzygnął jednak sporu, tylko skierował pytanie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Ten przyznał rację jednostce. Przypomniał, że zamiarem ustawodawcy unijnego było, aby traktować dodatki w taki sam sposób, jak paliwa silnikowe. Dodatki bowiem nie są same w sobie paliwami i nie mogą być jako takie wykorzystane ani oferowane do sprzedaży.
TSUE potwierdził także, że w sytuacji, gdy uregulowanie krajowe jest niezgodne z unijnym, jednostka może powoływać się w sporze z organami podatkowymi na art. 2 ust. 3 akapit drugi dyrektywy 2003/96.
Postanowienie TSUE z 5 lutego 2015 r. w sprawie C-275/14 Jednostka Innowacyjno-Wdrożeniowa Petrol przeciwko ministrowi finansów
Szymon Parulski doradca podatkowy z kancelarii Parulski i Wspólnicy: Skorzysta cała branża paliwowa
Wyrok TSUE, choć zapadł w jednostkowej sprawie, ma znaczenie dla całej branży paliwowej. Nie chodzi o duże oszczędności – około kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie, ponieważ dodatki stanowią ok. 20–40 litrów na 1 tys. litrów paliwa. Istotne jest jednak, że TSUE potwierdził to, co jednoznacznie wynikało z przepisów – dodatki powinny być opodatkowane według stawki właściwej dla danego rodzaju paliwa (oleju napędowego, benzyny). Jedynie upór organów podatkowych sprawiał dotychczas, że producenci paliw musieli płacić akcyzę od dodatków według najwyższej stawki. Nie wszyscy mieli tyle szczęścia co Jednostka Innowacyjno-Wdrożeniowa Petrol, której sprawa trafiła w końcu do Luksemburga.