Rosyjska firma Wołga-Dniepr poinformowała zachodnich partnerów, że od 2019 roku przestanie świadczyć dla NATO usługi transportowe i nie będzie oferować państwom Sojuszu swoich samolotów transportowych An-124-100 Rusłan.

Wołga-Dniepr nie będzie przedłużać w szczególności kontraktu ze stroną francuską na 2019 rok - podał we wtorek dziennik "Kommiersant". Wcześniej media francuskie poinformowały, że 12 kwietnia zawiadomienie strony rosyjskiej o przerwaniu współpracy otrzymał zarząd programu SALIS (Strategic Airlift Interim Solutions).

Źródło "Kommiersanta" w branży lotniczej powiedziało, że przyczyną decyzji firmy Wołga-Dniepr o rezygnacji ze współpracy z resortami obrony krajów NATO są sankcje wobec Rosji ogłaszane przez Zachód.

Od 2006 roku w ramach programu SALIS spółka tworzona przez ukraińskie Linie Lotnicze Antonowa i rosyjską Wołga-Dniepr świadczyły usługi transportu ładunków nietypowych i wielkogabarytowych. Oferowała 17 ciężkich samolotów transportowych Rusłan o ładowności 120 ton. Z usług tych korzystało blisko 20 krajów członkowskich NATO i Unii Europejskiej. W 2016 roku ukraińska firma zerwała współpracę z Wołga-Dniepr.

W latach 2017-18 dziesięć krajów NATO (w tym Niemcy i Polska) podpisało dwa kontrakty: i ze stroną ukraińską, i ze stroną rosyjską. Umowy te wygasają 31 grudnia 2018 roku. Największym usługobiorcą w programie SALIS były siły zbrojne Niemiec, które w 2017 roku zarezerwowały 1080 godzin przelotowych, a w 2018 - 980 godzin. Na drugim miejscu pod względem tych zamówień była armia francuska.