Komisja Europejska opublikowała w czwartek zaktualizowaną unijna listę niebezpiecznych przewoźników lotniczych z krajów trzecich, którzy nie spełniają międzynarodowych standardów. Z tej czarnej listy wykreślona została jedna z ukraińskich linii lotniczych.

Chodzi o obsługującą połączenia czarterowe oraz cargo Air Urga. Komisja uznała, że jej standardy bezpieczeństwa uległy poprawie, dzięki czemu nie musi być objęta zakazem świadczenia usług na terytorium UE. Drugi z przewoźników, który również został zaliczony do bezpiecznych, to karaibska linia Mustique Airways z Saint Vincent i Grenadyny.

"Naszym celem jest zaoferowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa na europejskim niebie. Unijna czarna lista linii lotniczych jest jednym z najbardziej efektywnych narzędzi do osiągnięcia tego celu" - oświadczyła cytowana w czwartkowym komunikacie unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.

Jak podkreśliła, decyzja Komisji pokazuje, że linie lotnicze mogą być szybko wykreślone z listy, gdy zajmą się problemami związanymi z ich bezpieczeństwem. "Praca przynosi rezultaty, dlatego mam nadzieję, że przykład Mustique Airways i Urgi zainspiruje innych" - zaznaczyła. Obie linie znalazły się na czarnej liście w maju tego roku; po kilku miesiącach problemy, jakie im wytknięto, zostały usunięte.

W czwartek Komisja zdecydowała również o dodaniu jednej z linii - Avior Airlines z Wenezueli - do czarnej listy. To konsekwencja uchybień wykrytych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego podczas oceny autoryzacyjnej.

W tej chwili zakazem lotów w UE objętych jest 178 linii lotniczych. To głównie przewoźnicy z 16 krajów, w których brak jest nadzoru nad bezpieczeństwem ze strony władz lotniczych. Chodzi m.in. o przewoźników z Afganistanu, Kongo, Erytrei, Libii, Nepalu i Sudanu. Na czarnej liście znajduje się też sześciu przewoźników z państw, gdzie wprawdzie jest odpowiedni nadzór, ale istnieją wątpliwości co do samych linii. Są to m.in. Iraqi Airways, Air Zimbabwe, czy Iran Aseman Airlines.

Czwartkowa decyzja Komisji w sprawie aktualizacji czarnej listy przewoźników opiera się na jednomyślnej opinii ekspertów ds. bezpieczeństwa lotniczego ze strony państw członkowskich, którzy spotykali się od 13 do 15 listopada w ramach Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego.

Od października 2016 r. wszystkie linie lotnicze z krajów trzecich, które chcą latać do UE, potrzebują specjalnej autoryzacji na Europę (TCO).

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)