W grudniu br. ma rozpocząć się przetarg na wykonawcę przebudowy układu drogowego wokół nowego kompleksu handlowo-rozrywkowego w Zabrzu. Kompleks ma powstać do końca 2019 r. przy Drogowej Trasie Średnicowej w pobliżu granicy z Rudą Śląską.

Już wcześniej władze Zabrza, które sprzedało grunty pod inwestycję sygnalizowały, że jej realizacja będzie wiązała się z utrudnieniami przy tej głównej arterii drogowej w regionie.

Jak przekazała PAP w poniedziałek przedstawicielka inwestora - firmy Ikea Centres - Anna Hadrych, w planowanym na grudzień przetargu inwestor wyłoni wykonawcę nowych rozwiązań infrastrukturalnych, mających ułatwić komunikację w rejonie inwestycji. W okolicy powstać ma m.in. pięć rond, nowe drogi dojazdowe i ścieżki rowerowe.

Teren inwestycji przylega do łączącej śląskie miasta Drogowej Trasy Średnicowej. Znajduje się po jej południowej stronie, rozpościerając się między trasą a potokiem Czarniawka. Były to w większości nieużytki, w części zlikwidowane ogródki działkowe, a w jeszcze innej - częściowo zrekultywowane zwałowisko pogórnicze.

Układ komunikacyjny kompleksu handlowego zostanie doprowadzony m.in. do obecnego węzła DTŚ na wysokości dzielnicy Zaborze. Zgodnie z umową z miastem Ikea została zobowiązana dobudować drogę równoległą do DTŚ, łączącą węzeł z pobliską ul. Lompy. W miejsca klasycznych skrzyżowań na górnym poziomie węzła w Zaborzu po obu stronach DTŚ mają powstać ronda.

Jedno z tych rond, od strony północnej, połączy DTŚ z biegnącą wzdłuż niej ul. Wolności i głównym wjazdem w kierunku kilkunastotysięcznego osiedla. To rondo przetnie istniejąca linia tramwajowa, przy której najprawdopodobniej powstaną nowe przystanki (w pobliżu też przystanki autobusowe). Jego budowa wpłynie m.in. na ruch na ul. Wolności.

Drugie rondo, po stronie południowej, będzie połączone ze skrzyżowaniem w ciągu ul. Wolności wiaduktami nad DTŚ (już istniejącymi); skomunikuje ono wjazdy i zjazdy ze "średnicówki" z układem drogowym centrum handlowego.

Jednocześnie według informacji Hadrych trwają też prace projektowe związane z rewitalizacją poprzemysłowego terenu i przekształceniem go w publicznie dostępną przestrzeń rozrywkowo-rekreacyjno-edukacyjną o powierzchni 5 ha.

Inwestor zapowiada budowę tam m.in. ogrodu botanicznego, amfiteatru, sztucznej plaży i fontann, miejsc do grillowania, ścieżek rowerowych i biegowych, tras dla narciarzy biegowych czy ogrodzonych miejsc dla osób z psami. W kompleksie handlowym o powierzchni ok. 87 tys. m kw. znaleźć ma się ponad 130 lokali; jedna czwarta powierzchni została już wynajęta.

Spółka Inter Ikea Centre Polska wygrała przetarg na 25,7 ha gruntu w pobliżu zabrzańskiej dzielnicy Zaborze - przy granicy z Rudą Śląską - w czerwcu 2014 r. W kolejnych miesiącach, na gruncie umowy, miasto wykonało niwelację mocno nierównego terenu.

Podpisując umowę przedstawiciele miasta i firmy sygnalizowali, że planowana skala inwestycji wiąże się z bezpośrednim zatrudnieniem "kilkuset osób". Biorąc pod uwagę firmy współpracujące, na przykładzie innych centrów handlowych i sklepów koncernu, szacowali powstanie do półtora tysiąca miejsc pracy.

Warunki przetargu na sprzedaż terenu zastrzegły m.in., że jego nabywca powinien zaprojektować i stworzyć rekreacyjny teren zielony w dolinie potoku Czarniawka, o powierzchni nie mniejszej niż 5 ha.

Dotąd w woj. śląskim Ikea ma tylko jeden sklep - w Katowicach, w rejonie al. Rozdzieńskiego (trasa S86).

Drogowa Trasa Średnicowa (formalne oznaczenie to droga nr 902) jest bezkolizyjną, w większości trzypasową arterią o długości 31,3 km, łączącą Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice i Chorzów z Katowicami. Codziennie przejeżdża nią ok. 70 tys. pojazdów.(PAP)

autor: Mateusz Babak

edytor: Marek Michałowski