statystyki

Krajewski: Masło zagłady

autor: Andrzej Krajewski03.11.2017, 18:00; Aktualizacja: 03.11.2017, 18:01
Andrzej Krajewski

Andrzej Krajewskiźródło: Dziennik Gazeta Prawna
autor zdjęcia: Wojtek Gorski

Trudno być prorokiem we własnym kraju, no chyba, że wieszczy się efektowne katastrofy. Jeśli przepowiednie dotyczą rzeczy zwyczajnych, a co gorsza się sprawdzają, to ludzie od razu zaczynają myśleć o ukamienowaniu profety. Ponieważ znów miał rację. Co niezmiernie irytuje każdego, poza dumnym ze swej spostrzegawczości prorokiem. Zupełnie inaczej ma się rzecz, kiedy wieszcz, doświadczony różnymi próbami okaleczenia przez słuchaczy, zmądrzeje, czego objawem jest właśnie zainteresowanie się zagładą. Choćby nawet taką z pozoru niewinną, jak obłąkańcze ceny masła. Tego, że inwestycja w katastrofizm może procentować, wzorcowo dowodzi osoba niejakiego Jamesa Maddena, być może najczęściej cytowanego specjalisty od strasznych przepowiedni w ostatniej dekadzie.

Na początku każdej jesieni pierwsze strony tabloidów na całym świecie krzyczą: „Idzie zima stulecia” lub „Zaczyna się mała epoka lodowcowa”. Po czym czytelnik jest atakowany przerażającym opisem, jak rekordowo spadną temperatury, przez co zasypani śniegiem ludzie zaczną masowo umierać z zimna, a wcześniej stracą odmrożone palce u nóg i rąk. Barwnym opisom cierpień towarzyszą stosowne zdjęcia podkreślające klimat nadciągającej zimowej grozy. Wkrótce ten sam temat wałkują telewizje informacyjne, rozgłośnie radiowe i serwisy internetowe. A James Madden cieszy się szczęściem proroka, który znów wprawił w dygot cały świat. Przy czym wcale nie było to takie trudne.

Ów samozwańczy specjalista od pogody po prostu założył jakieś 10 lat temu portal meteorologiczny Exacta Weather. Każdej jesieni z żelazną konsekwencją przepowiada na nim zimę zagłady, wprawiając w bezsilną furię meteorologów z całej Wielkiej Brytanii. Żaden z zazdrośników nie może bowiem nawet marzyć o tak wielkiej klikalności i liczbie cytowań, jaką uzyskuje Exacta Weather, co ma olbrzymi wpływ na dochody z reklam. Brytyjscy meteorolodzy twierdzą jednak, że przemawia przez nich nie zazdrość, lecz wściekłość na Maddena, ponieważ kompromituje on ich profesję. Ostatnio specjalista od pogody w BBC Paul Hudson, tropiący wyczyny niesfornego kolegi po fachu, przyznał na swoim blogu, że jest bezsilny wobec popularności Exacta Weather. Kiedy po raz kolejny przepowiadana epoka lodowcowa nie nadeszła, Hudson zadzwonił do naczelnego jednego z brukowców, by spytać, dlaczego ten nadal drukuje historie pogodowe, które niezmiennie okazują się błędne. Tamten szczerze przyznał, że za każdym razem, gdy miał na pierwszej stronie historię o ekstremalnych warunkach pogodowych, sprzedaż wzrastała o ok. 10 proc. Trudno się więc dziwić, że media kochają Maddena, nawet jeśli nie ma on bladego pojęcia o prognozowaniu pogody. Poza tym zawsze jest przecież szansa, że zima stulecia w końcu nadejdzie.


Pozostało jeszcze 57% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny

Reklama

Komentarze (3)

  • Recenzja:(2017-11-06 11:27) Zgłoś naruszenie 10

    W numrze z 03.11.2017 r. Gazeta Prawna opublikowała 43% treści artykułu/(felietonu? ...) Andrzeja Krajewskiego zatytułowanego „Masło zagłady”. Po co? W każdym razie jetem wdzięczny za pozostawienie poza publikacją owych 57%.

    Odpowiedz
  • cd(2017-11-06 12:26) Zgłoś naruszenie 10

    To są skutki unijnych decyzji - ograniczenia o 60 % produkcji zwierzęcej ( a o 45% całej produkcji rolniczej) w Polsce. Zgodę na ta antypolską decyzję wraziły PSL. UW, SLD, PO i PC.

    Odpowiedz
  • hihi(2017-11-03 21:09) Zgłoś naruszenie 10

    To zupełnie jak agencje i oPOzycja

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie