Prawie 8 mln zł będzie kosztowała przebudowa tunelu stacji kolejowej Zielona Góra. Inwestycja ma zapewnić mieszkańcom i podróżnym wygodne i bezpieczne przejście między stacją i miastem – poinformował w poniedziałek rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Mirosław Siemieniec.

Przedsięwzięcie jest częścią projektu poprawiającego obsługę na stacji i system komunikacji w mieście, realizowanego wspólnie z samorządem Zielonej Góry. Dzięki inwestycji nastąpi pełna integracja transportu kolejowego z miejskim transportem publicznym.

„Pasażerowie zyskają możliwość wygodnych przesiadek z pociągów do autobusów oraz wygodny tunel łączący dwie części Zielonej Góry” – powiedział Siemieniec.

Przedłużenie i modernizacja tunelu będzie kosztowała prawie 8 mln zł. Umowę na przebudowę tunelu PKP PLK podpisały w październiku. W listopadzie przyszłego roku z obiektu będą mogli korzystać podróżni i mieszkańcy - zapowiedział rzecznik PKP PLK.

Istniejący tunel zostanie przedłużony z 20 m do ponad 44 m. Zostaną wybudowane dwie pochylnie oraz winda osobowa, ułatwiająca dostęp dla osób z ograniczoną mobilnością, podróżnych z cięższym bagażem i rowerzystów. Zakres prac obejmuje także przebudowę odwodnienia tunelu. Wykonawcą robót jest firma ALUSTA S.A. z Poznania.

Rozbudowa tunelu wraz z wybudowaniem pochylni pieszo-rowerowych jest pierwszą częścią zamówienia. Do tego przebudowany zostanie wiadukt kolejowy i powstaną jednolite zadaszenia peronów, tunelu i dojść do peronów - tutaj w 80 proc. prace sfinansuje miasto, a w 20 proc. PLK.

Szacunkowa wartość wspólnej inwestycji wynosi ok. 18,5 mln zł. Pierwszą fazą realizacji będą prace projektowe. Roboty budowlane, związane z zamknięciami torowymi i zamknięciem ul. Batorego w rejonie wiaduktu, rozpoczną się w marcu przyszłego roku i potrwają do listopada.

Rzecznik przekazał, że po ukończeniu inwestycji podróżni na stacji w Zielonej Górze zyskają nowe, jednolite zadaszenie peronów oraz dojścia do centrum przesiadkowego. Natomiast przebudowany wiadukt nad ul. Batorego przestanie być „wąskim gardłem” w komunikacji miasta – zostanie poszerzony, umożliwiając dwukierunkowy ruch autobusów. (PAP)

autor: Marcin Rynkiewicz

edytor: Sonia Sobczyk