Obywatele powinni mieć pewność, że idąc do urzędu będą tam mogli zapłacić bezgotówkowo, a urzędy muszą zapewniać taką możliwość – mówili uczestnicy katowickiej konferencji w ramach „Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej”.

Program od kwietnia rozwija Krajowa Izba Rozliczeniowa we współpracy z Ministerstwem Rozwoju. Chodzi o wprowadzanie w urzędach, m.in. także w samorządach, możliwości bezpłatnego dokonywania opłat za czynności administracyjne bezgotówkowo, poprzez terminale płatnicze POS (point of sale – punkt handlowy) i usługę WebPOS Paybynet.

Zgodnie z informacjami KIR program jest skierowany do wszystkich urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych. Objęta nim zostanie też policja, gdzie planowane jest udostępnienie możliwości opłacania mandatów w terminalach POS.

Urzędy uczestniczące w programie są bezpłatnie wyposażane w terminale płatnicze POS i/lub obsługiwaną przez KIR usługę WebPOS Paybynet, która jest rodzajem wirtualnego terminala, umożliwiającego dokonywanie płatności za pomocą telefonu komórkowego (smartfonu) w oparciu o mobilne aplikacje bankowe.

Wdrożenie programu poprzedzone było pilotażem, w którym uczestniczyło 130 urzędów z całego kraju. W czasie pilotażu, od sierpnia 2016 r. do końca lutego br., KIR odnotował 48,2 tys. płatności bezgotówkowych o łącznej wartości 7,1 mln zł.

Do pilotażu włączył się m.in. Śląski Urząd Wojewódzki, traktując go jako zgodny z tzw. „Pakietem obywatelskim”, który wprowadza wojewoda Jarosław Wieczorek. Chodzi o zapewnienie rozwiązań przydatnych klientom urzędu (od ułatwienia płatności, przez bezprzewodowy internet i bajki dla dzieci, po np. możliwość otrzymania na swojego maila wykonanego zdjęcia paszportowego).

Jak przekazała PAP Renata Kostiw-Rydzek z biura prasowego urzędu, od pilotażu z bezgotówkowej płatności skorzystało tam 3,3 tys. osób. „Ale liczba ta coraz szybciej rośnie. Pierwszych takich płatności klienci dokonywali, jak mówili, mając przy sobie gotówkę – bo przecież do urzędu trzeba było zawsze z gotówką. Teraz to się zmienia” - zaznaczyła Kostiw-Rydzek.

Aby upowszechniać zarówno możliwość dokonywania płatności bezgotówkowych w urzędach, jak i wiedzę o tym, KIR wraz z MR prowadzi serię spotkań informacyjnych. Wtorkowe, w Katowicach, poprzedziło spotkanie w Poznaniu; kolejne planowane jest m.in. w Lublinie.

W spotkaniu w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim uczestniczyło około dwustu osób, w znacznej części samorządowcy z tego regionu. Dariusz Podniesiński z departamentu gospodarki elektronicznej MR przytaczał m.in. założenia ministerialnego programu "Od papierowej do cyfrowej Polski", w który wpisuje się przedsięwzięcie realizowane teraz przez MR i KIR.

Podniesiński akcentował m.in., że uruchomienie płatności bezgotówkowych w urzędach będzie przybliżało do urzeczywistnienia idei nowoczesnej Polski cyfrowej. Będzie też odpowiadało przyzwyczajeniom klientów, którzy coraz chętniej korzystają z kart płatniczych i płatności mobilnych w sferze komercyjnej.

Przedstawiciel MR odniósł się do danych NBP, z których wynika, że na koniec IV kwartału 2016 r. Polacy mieli w swoich portfelach 36,9 mln kart płatniczych, a w całym 2016 r. wykonano z ich użyciem 3,2 mld płatności na kwotę 220 mld zł. Z kolei w grudniu 2016 r. liczba aktywnych użytkowników logujących się do banku z wykorzystaniem urządzenia mobilnego (telefonu lub tabletu) wynosiła 7,7 mln.

W ślad za rosnącą popularnością bezgotówkowych rozwiązań płatniczych nie szła dotąd ich dostępność w jednostkach administracji publicznej. Tymczasem z badania „Opinie na temat współczesnych sposobów płatności bezgotówkowych” z 2015 r. wynikało, że 70 proc. badanych nie korzystało z płatności bezgotówkowej w urzędzie, ponieważ nie miało takiej możliwości.

Z analiz wynika także, że akceptacja dla takiego sposobu opłat w urzędach jest taka sama w wielkich miastach jak i w małych miasteczkach.

Koordynatorzy programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji przekonują, że niesie on korzyści dla urzędów i wygodę dla klientów. Jednym z kluczowych założeń jest bowiem eliminacja kosztów związanych z akceptacją płatności bezgotówkowych dla uczestniczących w nim jednostek.

Urzędy nie płacą więc za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą też klienci. Dzięki wykorzystaniu WebPOS Paybynet urzędnik może natomiast np. przyjmować płatności w punkcie, w którym załatwiana jest dana sprawa (co pozwala na skrócenie czasu obsługi klienta i poprawę efektywności pracy). Ograniczenie obrotu gotówką przyczynia się z kolei do spadku kosztów jej obsługi.

Urzędy zainteresowane udziałem w programie mogą zgłaszać się przez stronę www.kir.pl/program. Informacje i założenia dotyczące realizacji programu dostępne są też na stronie www.mr.gov.pl/bezgotowka. (PAP)