"W maju nadal, choć nieznacznie w stosunku do kwietnia, nastroje uległy poprawie. Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 0,5 pkt. i osiągnął poziom 104,4 pkt. - najwyższą wartość od ostatnich dwóch lat. Największy wzrost zanotował wskaźnik oczekiwań – o 2,56 pkt." - napisano w komentarzu.
W raporcie wymieniono czynniki, które wpływały pozytywnie i negatywnie na wynik.
"Ogłoszenie w mediach dobrego wyniku wzrostu PKB, jaki osiągnęła Polska w pierwszym kwartale 2017 r. spowodowało utrzymywanie się optymizmu konsumentów na wysokim poziomie, dalszą poprawę klimatu gospodarczego (wzrost aktywności inwestycyjnej i konsumpcyjnej) i związane z nim oczekiwania społeczne" - napisano.
"Na nieznaczny spadek wskaźnika bieżącego mogło mieć wpływ zamieszanie w mediach na temat polityki MON, MSZ i Ministerstwa Sprawiedliwości oraz niepokoje w polskim środowisku prawniczym i jego skonfliktowanie z rządem" - dodano.
Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 11-17 maja 2017 r. na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1000 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów.
maj '17 | kwiecień '17 | zmiana | ||||||
Wskaźnik optymizmu konsumentów | 104,04 | 103,53 | 0,51 | |||||
Klimat gospodarczy | 97,23 | 96,25 | 0,98 | |||||
Skłonność do zakupów | 108,57 | 108,39 | 0,18 | |||||
Wskaźnik bieżący | 99,13 | 100,15 | -1,02 | |||||
Wskaźnik oczekiwań | 107,4 | 104,84 | 2,56 | |||||