Wygodniejsze rowery i kierownica, nowe bagażniki oraz nieprzemakalne siodełka, a także aplikacja umożliwiająca wypożyczenie roweru bezpośrednio przez kod QR - tak wygląda nowy system miejskich rowerów Veturilo, który wystartował 1 marca. Z zaplanowanych 316 stacji ruszyło już 285.

Wiceprezydent stolicy Renata Kaznowska powiedziała w środę na konferencji, że Veturilo "lśni nowością". "Wiele stacji, wiele nowości, rower elektryczny debiutuje na warszawskich ulicach w tym roku, mamy również rowerki dla dzieci, które będą głównie przy parkach - więc każdy znajdzie coś dla siebie" - podkreśliła.

"Przede wszystkim życzę dobrej eksploatacji i bezpiecznych podróży - bezpiecznego poruszania się po mieście z myślą o sobie, z myślą o innych użytkownikach dróg" - mówiła Kaznowska.

Prezes Nextbike Polska Tomasz Wojtkiewicz stwierdził, że znakiem rozpoczęcia wiosny nie jest już topienie marzanny, czy przebiśniegi, tylko pojawienie się rowerów miejskich w stolicy. "Rozpoczynamy dzisiaj ogromny, nowy projekt. Cieszymy się, że otwieramy po raz drugi Veturilo w Warszawie - cały czas przyświecała nam idea tego, że jest to piąty największy system roweru publicznego w Europie, który realizujemy" - mówił.

"Cieszymy się bardzo, że pomimo tak krótkiego okresu i zimy udało się na 1 marca otworzyć system tak, żeby warszawiacy, którzy byli przyzwyczajeni do tej pory do jeżdżenia od 1 marca, mogli z tego skorzystać" - dodał Wojtkiewicz. Podkreślił, że system rowerów Veturilo jest w tym roku dwukrotnie większy, "trzykrotnie" lepszy i - jak wskazał - jeszcze bardziej przyjazny".

Nie wszystkie z zaplanowanych 316 stacji zostały już uruchomione - na razie ruszyło ich ponad 285. 1 czerwca system powiększy się o 100 rowerów elektrycznych umieszczonych w 10 stacjach. Ostatecznie liczba rowerów przeznaczonych dla warszawiaków sięgnie 4,6 tys.

Rok 2017 będzie już szóstym sezonem miejskich rowerów w stolicy. W sierpniu ub. roku miasto zdecydowało, że przez kolejne cztery lata, do końca 2020 r., miejskimi rowerami będzie zajmował się dotychczasowy operator - firma Nextbike Polska. Była jedynym oferentem, który zgłosił się w przetargu.

W tym roku jedną z najciekawszych nowości będzie wprowadzenie do systemu 100 rowerów elektrycznych. Będzie można je wypożyczać od 1 czerwca z dziesięciu stacji w rejonie skarpy wiślanej. Ponadto do dyspozycji będzie 60 rowerów dla dzieci i 45 tandemów.

Zmodernizowane rowery mają wyższą i wygodniejszą kierownicę, obrotowy dzwonek wsuwany na kierownicę, przedni bagażnik i szerokie, nieprzemakalne siodełko. Na każdym z jednośladów znajdzie się kod QR, który umożliwi wypożyczenie go przez aplikację mobilną.

Rowery będzie można również wypożyczyć tradycyjnie - korzystając z terminalów. Od tego roku mają one kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym, umożliwiają także dokonywanie płatności zbliżeniowo. Przy terminalach znajdą się również pompki rowerowe. Każdy stojak będzie miał diodę sygnalizującą, czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.

Ratusz podał, że w ubiegłym sezonie rowery były wypożyczane 1 mln 866 tys. razy, a do grona użytkowników dołączyło ponad 70 tys. osób. Łącznie od startu systemu w sierpniu 2012 r. miejskie rowery wypożyczano ponad 7,9 mln razy, a w systemie zarejestrowało się ponad 445 tys. użytkowników.

W ciągu dziesięciu lat w Warszawie wybudowano i zmodernizowano 290 km infrastruktury rowerowej. Sieć rowerowa ma obecnie 495 km, w tym 386 km dróg dla rowerów, 59 km ciągów pieszo-rowerowych i 42 km pasów i kontrapasów rowerowych. Niemal 2/3 z nich ma nawierzchnię asfaltową.

W 2017 r. zaplanowano m.in. budowę kolejnych 55 km tras rowerowych - zakończą się prace przy budowie kładki rowerowej pod mostem Łazienkowskim, powstaną m.in. drogi wzdłuż: ulic Połczyńskiej-Wolskiej-Kasprzaka (od granic miasta do ul. Ordona), ul. Jagiellońskiej, ul. Powsińskiej, Al. Jerozolimskich (od ul. Grzymały-Sokołowskiego do pl. Zawiszy), ul. Żwirki i Wigury, na Polu Mokotowskim i na al. Jana Pawła II. (PAP)