Kształcenie zawodowe i edukacja dorosłych były tematami dwóch konferencji zorganizowanych w Warszawie w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych (ETUZ). Eksperci z całego kraju zastanawiali się m.in., jak poprawić współpracę szkół i uczelni z biznesem.

ETUZ to inicjatywa Komisji Europejskiej, która ma promować kształcenie i szkolenia zawodowe na Starym Kontynencie. W tym roku zorganizowano drugą edycję przedsięwzięcia, w Polsce obchodzonego w dniach od 20 do 24 listopada pod hasłem "Odkryj swój talent!".

Pierwszym elementem obchodów była konferencja "Edukacja z praktyką – partnerstwa na rzecz dualnego kształcenia zawodowego". Warszawskie spotkanie promowało ideę Europejskiego systemu akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET). To system, który ma ułatwić zdobywanie kwalifikacji i podejmowanie pracy za granicą. Jego twórcy podzielili kwalifikacje na tzw. jednostki efektów uczenia się, z których część jest wspólna dla wielu różnych kwalifikacji (np. umiejętności interpersonalne). Sens funkcjonowania systemu polega na tym, by instytucje przyznające kwalifikacje uznawały efekty uczenia się sprawdzone wcześniej przez inne uprawnione do tego podmioty, zamiast np. ponownie przeprowadzać egzamin.

Konferencja rozpoczęła się od panelu eksperckiego, którego uczestnicy zastanawiali się, jak dopasować kształcenie zawodowe do potrzeb rynku pracy. W dyskusji udział wzięli: Piotr Bartosiak z Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w MEN, prof. Bolesław Ochodek z PWSZ w Pile, Paweł Salamon z Zespołu Szkół Gastronomicznych w Gorzowie Wlkp. oraz dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) dr Paweł Poszytek.

Eksperci podkreślali, że pracodawcom brakuje obecnie wykwalifikowanych pracowników fizycznych. Receptą na to jest kształcenie dualne, tj. łączące naukę w szkole z praktyczną nauką zawodu u pracodawcy. Zwiększa ono konkurencyjność młodych ludzi na rynku pracy - w państwach, w których powszechnie stosuje się tę metodę, stopa bezrobocia wśród młodzieży jest niższa niż np. w Polsce. U nas system ten rozwija się wolniej (obejmuje niespełna 20 proc. uczniów szkół zawodowych), choć wzorów do naśladowania nie brakuje. W prowadzenie praktycznej nauki zawodu zaangażowały się m.in. firmy Solaris i Volkswagen Poznań.

Ciekawą inspiracją do kolejnych dyskusji był wykład prof. Stefana M. Kwiatkowskiego o istocie integracji teorii z praktyką. Rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie podkreślił, że oba elementy są nierozerwalne, bo uczniowie i studenci muszą być przygotowani do realizacji konkretnych zadań zawodowych. By to przygotowanie zapewnić, niezbędne jest poszukiwanie partnerów wśród lokalnych przedsiębiorców.

Przykłady idealnego łączenia zajęć teoretycznych i praktycznych przedstawiono podczas sesji tematycznej. Jej uczestnicy poznali osiągnięcia Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego, Centrum Kształcenia Zawodowego w Wysokiem Mazowieckiem oraz spółek PGE Energia Odnawialna i Inter Cars, prowadzącej projekt "Młode kadry". Goście konferencji dowiedzieli się także, że Polska ma mistrzów świata w budowaniu modeli rakiet kosmicznych. Rozwijają oni swoje umiejętności m.in. w ramach działającej w Mielcu Akademii Umiejętności Technicznych "Leonardo".

Druga z sesji tematycznych dotyczyła współpracy uczelni z przedsiębiorcami, w trakcie trzeciej szukano natomiast odpowiedzi na pytanie, jak pomagać uczniom w wyborze właściwych kierunków kształcenia. Według ekspertów, najlepsze rezultaty osiąga się rozwijając mocne strony, bo tylko człowiek żyjący w zgodzie ze swoimi zainteresowaniami może być szczęśliwy.

Ostatnia z sesji dotyczyła doradztwa w prowadzeniu kariery zawodowej. Badania losów absolwentów wyższych szkół zawodowych pokazują, że ważną rolę w kształtowaniu indywidualnych ścieżek pełnią uczelniane biura karier. Uczestnicy dyskusji uznali, że najlepsze efekty daje doradztwo prowadzone przez grupę specjalistów, którzy - uwzględniając najnowsze trendy - projektują indywidualny plan działań.

Drugim elementem obchodów ETUZ było II Forum Edukacji Dorosłych, zorganizowane 21 listopada br. Do udziału w spotkaniu zaproszono trenerów, edukatorów oraz przedstawicieli świata nauki i instytucji rządowych, którzy dyskutowali w ramach kilku ścieżek tematycznych: Uczenie się w miejscu pracy, Trenerzy trenerom, Nowe metody nauczania dorosłych i Wsparcie osoby uczącej się.

Uczestnicy panelu rozmawiali m.in. o zaletach myślenia projektowego i kształtowaniu umiejętności łatwego adaptowania się do zmian. W dyskusji udział wzięli: dr Paweł Poszytek, Nina Dobrzyńska z PARP, Stanisław Drzażdżewski z MEN, prof. UMK Hanna Solarczyk-Szwec z Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, Piotr Piasecki z Polskiej Izby Firm Szkoleniowych oraz Kacper Nosarzewski z Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością.

Głównym organizatorem obu wydarzeń była Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.